tisdag 30 juli 2013

Lite närmare

Med hjälp av min utmärkte granne och gode vän Vesa och hans svarv så kom skivorna på plats på den nya bredare Dymagfälgen som förövrigt är 2,75" bred istället för 2,15" som den gamla. Har denna kväll svarvat axlar och distanser och ny är framändan ihop. Passade även på att byta ut krokigt bromsgrepp, kollade så att vurpsidans styre ej fått en knäck, justerade styrlager samt luftade bromseriet. Flådade slutligen till det med nya gummihandtag så nu är den änden till ända. Imorgon ska plasten dit, det är tråkigt.

Oj oj oj, hur ska det gå.

Har pillat lite med racern men är inte alls säker på att den kommer bli redo för race till helgen. Nu sitter i alla fall pipan på plats igen, fick kapa isär den, rikta och sen svetsa ihop det igen. Har även börjat med framfälgsbyte som skulle vara en enkel sak, det är det inte. Måste hitta en större svarv imorgon och min är ganska stor redan.

söndag 28 juli 2013

Hydet Hillclimb & Party

Som sponsorer av detta arrangemang så får vi varje år fribiljetter till backklättringen. Varje år så är det Årsrace samtidigt så min närvaro brukar utebli vilket är synd. Om du vill gå så hör av dig så kan även du bli sponsrad av Spinnin Wheel.
Idag så skulle jag förövrigt skruva med min racerknarr, hade bara lite arbete att göra först. Tanken var att börja efter lunch med Pecketten och den tanken var bra men kanske inte rätt. Svarade på sista förfrågan om begagnade motorcykeldelar för ca 15 minuter sedan, tror att det blev uppåt hundra skickade mail med bifogade svar och bilder idag. Man ska nog inte ha semester, blir bara en massa jobb.

Veckans dekaler

 Har en knarr med tre lite småroliga klibbor på och i brist på annat så delar jag gärna med mig.

Den här dekalen är tänkvärd, har själv tänkt samma tanke när det har siktats motorcyklister utan vantar. Skadorna som man får på händerna utan handskar på är småjobbiga, själv har jag handskar med hårda kevlarskydd och de börjar bli ganska repiga.

lördag 27 juli 2013

Malmby

Paula och jag riktade Fiatens mäktiga grill österut för färd mot Strängnästrakten. Hade en massa nytt skrot som behövde avyttras och det gick bra, körde på Svindel Villes koncept med svindlande låga priser som brukar vara ett koncept som fungerar. Sålde för nästan 4000 men lyckades handla för 5000 så det blev back ändå. Funderade lite på Apollon på bilden men kände att behovet av en fjärde av nämnda märke ej var trängande. Handlade en annan grej som skapade ett nödvändigt behov trots dess onödighet. Mer om denna senare då den är urlastad, det som var jobbigt var att precis efter att affären var gjord hittades en absolut onödig nödvändighet men då var stålarna slut. Om den dyker upp igen på en annan marknad så kommer pengarna räcka, tog ej bild på det och inte heller tänker jag berätta vad det var, då kommer någon annan köpa upp den istället för mig.

fredag 26 juli 2013

Vadan detta

Har blivit stolt ägare till framändan på bilden, det gick nog 2 dygn innan min pollett ramlade ner och efter kontroll i litteraturen så blev det bekräftat. Hur lång tid tar det för dig.
Ska till Malmbymarknaden idag och försöka sälja den och annat, om vi ses där kan du berätta vad det är eller fråga vad den kostar.

torsdag 25 juli 2013

Bastudags

Sätermannen har skött ruljansen på denna webbens avigsida en stund och det har gjorts med den äran. Själv passade jag på att ta en semester på finska landsbygden med familjen, där dagliga bastubad och stärkande skogspromenader har stärkt min arbetslust inför resten av året. Blir lite märkligt när man efter fyra dagar i sträck bastat med tillhörande tvagning ser på sina egna händer och inte känner igen dem, nu ska det svarta tillbaka så inte missförstånd uppstår.
Torpet vi semestrar i är av den gamla skolan, el och rinnande vatten lyser med syn frånvaro, mat tillagas på vedspis, vatten hämtas i källa, skitning görs på dass, hygienen fixas i nämnda bastu. Underhållningen sköts av en batteridriven grammofon som med fördel laddas med en Warner Mack skiva i LP-format. Som kuriosum så är min mycket kära mor född i samma hus, min lika kära mormor tyckte inte att hon hade lust med att bli skjutsad på en cykel 15 km på grusväg till BB och stannade hemma.

Cykel på köpet



Har länge utlovat bilder på Classic cupens Love Machine. Nå, när de väl dyker upp har vännen och ägaren Lazon lessnat och ”Miss Piggy” figurerar i vackra bilder på den största av annonssidor. Anledningen till urtröttningen går vi inte närmare in på eftersom detta inte är ett forum för gnällkukeri utan en sorglös blogg om fräna saker o fåglar. Den seriöse spekulant som slår till får inte bara en i stort sett körklar racer i läckert rosa, något i sig helt unikt enligt viss expertis, utan dessutom en matchande depåcykel på köpet!

 Ödmjukt

tisdag 23 juli 2013

Intresse


Vännen Picken vet hur man tilldrar sig massans intresse, man startar upp sin Deutz V10 i folkparken.

 Ödmjukt

söndag 21 juli 2013

Fräna saker

Som setts i Säter under helgen. Somt av det är säkert inte fränt nog åt ”The original blogger” men vad vet han, som publicerar bilder på Japshojar i nästintill originalskick...

Frän byggglädje, speciellt när man vet att byggherrarna är i den första moppeåldern.

Vet inte vad det är, men fränt att nån vågar cruisa med den.

Fränt med sån uppslutning att detta bara är en liten del av moppesamlingen.

Fränt att min yngsta kompis Hans Johan James 1,5 börjat sin racerkarriär. Notera galoschen, frän.

Fränt att bo så nära det privata flygfältet att dessa passerar lågt över hustaket flera gånger dagligen.

Fränt med stilrena byggen för småpengar. Fränt att cruisa med så enkla medel.

Fränt. Oharmoniskt, smaklöst och overkill. Men fränt.

Fränt med så många ekrar.

Fränt att vissa grannar vill teståka. Ännu fränare att andra grannar inte klagar när gatan blir testbana!

Ödmjukt

1100

Extrafin FIAT

Fiatar är visst lite kul (ibland mäktiga), finurliga lösningar, små motorer och höga varv ger stor körglädje.
1100 inlägg på denna webbens finare avkrok är också lite kul.

 Ödmjukt

fredag 19 juli 2013

Historia

Hamrånge special -63, mer känd som Gröna faran.

Igår kväll skapades historia, rövarhistoria. I en framtid kommer Sätermannen och hans mycket gode vän att skrocka över en kopp kaffe - Minns du det där året när vi åkte ”Gröna faran” på Mc-paraden, å den där djävla kabeln till soppapumpen lossnade typ precis när det var dags att åka ut?! - Vi hittade det när alla andra hunnit iväg, o du fick sitta där o hålla den på plats på det där lilla djävla stiftet för att den skulle pumpa. - Ja, å så släppa för att burka i vänstrarna o snabbt leta på den där jävla kabelstumpen nånstans där nere bland kylare, slangar o kablage o pricka stiftet igen innan den hann tömma flottörhusen! Ja djävlar...


 Ödmjukt

Veckans dekal

Förtroendeingivande information.

torsdag 18 juli 2013

Ascot

Med tanke på DP racetechs inlägg så sökte jag lite på VT500 Ascot och mitt minne sa att de skulle vara fränare än FT500 och de var de ju nästan eller i alla fall lika förvirrade i designen. V-motorn fyller dock ut fint och lite bättre ser det ut. Hittade även bygget på bilden och här träffade den som funderade ut utseendet rätt, förvånandsvärt mycket är original.
Sällan det blir rätt med gjutna hjul och i stort sett aldrig med leading axle, fundera exempelvis på Ducati 750 Sport. Konstigt nog så har de lyckats med denna knarr.

onsdag 17 juli 2013

Udda fågel

Hämtade hem en Honda FT500 1982 förra veckan, försökte slå liv i den igår men det gick sådär. Angående designen så verkar det som om det var fler än en avdelning inblandad. Om de hade kört trackerstuket som de påbörjade med ram, hjul tank och motor fullt ut hade det blivit en klassiker .
Lyset höjer verkligen utseendet, bokstavligen.

tisdag 16 juli 2013

Lass

Var en tur neråt Östergötland och handlade lite som söndagsnöje. Fick inte med mig allt men det mesta och även om det var skoj så var det inte årets bästa affär. I lasset finns det en komplett knarr, två mopeder, två-tre Honda CB125 i delar samt Monark M400. Kvar i spenaten vid Roxens strand finns en rysk sidovagnsmotorcykel som måste hämtas vid annat tillfälle.

Hårdast

Det finns en story om nackdelen med att armera skelettet med titan på en av mina favoritsidor www.superbikeplanet.com med tanke på att Lorenzo krökte sin armering i Tyskland den gångna helgen. Avslutas med en anekdot om Dave Sadowski som inte bara var grisfarmare utan även racerkusk av rang. Jag kan inte undanhålla er denna godbit, efter att ha läst detta kan knappast någon kallas hård förutom Sadowski.

Any story on a plated and broken collarbone can't be told without mention of the chapter of racetrack lore concerning one American racer and Daytona 200 winner, Dave Sadowski. "Ski", one year at the WERA finals, it is said, frustrated with how a recently-installed plate in his own broken collarbone fit, famously pulled a deadblow hammer from his mechanic's toolbox and beat the plate several times, trying to knock it in to place.
His face white but in typical "Ski" fashion Sadowski then pulled on his leathers and rode to the grid at Road Atlanta.
That was, as the doc used to say, "Really not a good idea".



Power wheelie


Jojomensan! Den här lätt schizofrena mormorstriken mäktar med en regelrätt powerwheelie. Eftersom denna farkost har en mycket differentierad differential innebär det gaspådrag som krävs för en dylik manöver också en 30 gradig kursändring till höger... Nå, letade fram detta tidigare ej offentligt visade projekt (faktiskt ett projekt som heller inte krävde särskilt mycket för att färdigställas!) inför helgens begivenhet: Säters Nostalgidagar. Torsdag kan du se denna live då det rullar igång med moppar, Mc, traktorer o annat mysko som normalt inte platsar i vanliga cruisingar. Fredag har vi, som alla byar minst två pizzerior stora, ”vanlig” cruising på kvällen men före det mer exklusiv trampcykelcruising samt veteranbåtsrejs! Lördag en liten skrotmarknad o bilutställning, dans o tjo i folkparken mm. Söndag avslutas så det hela med chans till botgöring för de som syndat hårt under helgen via en nostalgi(?)gudstjänst i det fria.


Välkommen

måndag 15 juli 2013

Mer skönhet i skrot

 Lycka är att hitta en ny modell att slå bilder på, särskilt en sån skön fransyska som denna.
Renault, fyra hjul och en bult.
 Bilen ligger i Västra Skedvi väl synlig från vägen om man styr sin kosa mot Kolsva. Vi i familjen Grandell hade varit på upptäcksfärd i ett närliggande naturreservat med spännande raviner, grottor och trånga passager. Som grädde på moset dök denna upp på hemvägen, det var en bra dag.
Väntar inte du också på att den säterska specialhunden snart ska leverera. Kanske skulle ta en tur uppåt Dalarna själv, torde vara spännade, tips emottages tacksamt.

söndag 14 juli 2013

Våta drömmar


 Min lillebror, Säterpojken, var förbi och visade upp sitt senaste fynd, en trevlig tjej från Norrland. Med sig hade de också båten de just hämtat hem från Långtbortistan. Vet vad ”The original blogger” anser om flytetyg, men 468 kubiktum (hårdhonad 454:a) styva 500 kusar och formsydda transportskydd i skinn till headdersen är väl ändå lite ballt?


Ödmjukt

lördag 13 juli 2013

Instruktionsböcker

Om ni minns Tigerpåsen så är detta en del av dess innehåll, i stort sett olästa och obläddrade instruktionsböcker till Yamaha TR2 och TD3 samt TR3. Notera påsen under som jag gissar är påsen en av dessa publikationer packades ner i en gång i Japan för över fyrtio år sedan.
Den senare av böckerna är förövrigt ruskigt snygg.

fredag 12 juli 2013

CZ fabrikare

 Denna var med i Hedemora förra veckan, ägaren ska visst ha varit diplomat i Tjeckoslovakien och haft bra tillgång till fräna maskiner innan muren föll.
 CZ Waltermotor, gissar att Walter hade efternamnet Moore och även hade ett förflutet på Nortons konstruktionskontor. Troligen har jag fel då kommunisterna knappast hade låtit en västlänning signera så frimodigt. Fin och frän är den hursomhelst, mycket magnesium och det blir alltid fränt med när det grundämnet är inblandat. Mer magnesium till folket.

torsdag 11 juli 2013

Sving it

 Dessa två hamnade bredvid varandra och vips fanns det något nytt att kåsera om. Båda kommer från Hondas toppmodeller men med ca 23 år emellan.
 CBX 1000 Prolink 1981, vid den här tidpunkten är alusving ultrafränt, hålen mitt på svingen är till Pro-link fjädringen som även den är fräsig. Jag gissar utan att veta att detta torde vara första produktionshojen med enkelstötdämpare samt vagga aluminium. Suzuki GSX 1100 hade alusving 1980 men dubbla dämpare, Yamaha TZ 1979 med Monoshock men det är en racer. Det fanns säker någon annat obskyrt märke som redan 1901 hade gjort allt redan och om du vet vilket var ej blyg att besservissa din omgivning.

2004 kom CBR 1000 RR med lite maffigare doningar, tira på svetsarna, kolla formerna, bli imponerad. Den är förövrigt även lättare än CBX-varianten, tror dock att den inte väckte tillnärmelsevis lika mycket uppmärksamhet som sin föregångare i början av åttiotalet.

onsdag 10 juli 2013

Yamaha RD 125 DX 1980

Inte för att den väcker varken egna minnen eller habegär så kanske du blir glad av att se en slik sketraka. Om man var sexton nån gång mellan 1976 och 1981 så var det nog en knarr som väckte starka begär. Fick in den idag så nu får Urban fälla en tår.

tisdag 9 juli 2013

Kanske denna best


Framsidan av dagens Bärgslagsposten, populärt kallad Bärsan basunerade ut om Agnetas hemska konfrontation med en av skogens riktiga mördarbestar i Kolsvas mörka skogar. Man får i alla fall intrycket av att den är minst lika stor som en björn vid en blick omslaget av nämnda avisa. Nu vet ju jag bättre efter som Charlie Boods "Naturens under" var en av mina favoritlektyrer under min uppväxt och ett av alla de djur som avhandlades var just Mårdhunden. Stor som en katt ungefär, Charlie och Sigge skiter inte ut blaffor i storlek med två fyrtiofyror men man kan aldrig vara riktigt säker.

måndag 8 juli 2013

Bakker

Fick dessa sköningar lagda framför näsan på mig och det var som att lägga upp en lina pulver framför Sven Nylander, svårt att motstå. Oanvända Bakkerkronor som kommer från den för tidigt bortgångne Peter Skölds förråd, tror jag i alla fall. Billiga kanske de inte var men kanske inte så dyra heller, hade nog ångrat mig om det inte hade handlats och det är oftast de affärer som inte utförs som ångras mest.  
Magnesium
Kommer passa finfint på min Bakker Suzuki 750R. Tror att det ska finnas en M1R gaffel i ett av mina många hörn som dessa kan paras med. Kommer bli nästan snuskigt fränt, tänk när man kommer på fullt Skaft nerför rakan, kryper ihop för att göra sig jätteliten och blicken fastnar på denna krona. Undrar om man kommer ihåg att bromsa då.

söndag 7 juli 2013

Doughnut machine


Snygg o effektiv, lite som Sätermannen.

A day at the park.

Tillbringade lejonparten av häromdagen på Sala Racing Park. Hur kom det sig att inte du var där? Det är ju bara att ta med sig något som är kul att köra (Mc el bil, reggat el oreggat) o ett par hundringar så får man flera timmars tillgång till bankörning. Visserligen är banan relativt kort, men å andra sidan definitivt tillräckligt bred för enkla omkörningar så var o en kan flåsa på i sitt tempo. Nå, maskinen på bilden hade lekts ihop av lite pinaler de hittat i verkstaden där. Visst har vi sett flera tidigare exempel på kartar med hemskemotorer, men då är det som regel en hemsk motor UPPEPÅ de sorgliga förvridna resterna av något som förut var en gokart. Den här prylen är en gokart MED en hemsk puffra. Avseende vikt, chassie, körbarhet (nåja) o utseende ganska standard, accet beskrevs dock som ”Fullständigt sinnesjukt!” av de barnsligt förtjusta testpiloterna.


Mmm. Donuts...
Ödmjukt

Gissa bajset

vad är det för en best som har lagt denna laddning i skogen där vi bor, den ligger nära Gisslarboåns strandkant. Kan det vara bävern, kungsfiskare eller kanske en groda.

lördag 6 juli 2013

Harley Davidsson XR750

Twin 4-sale
Har haft denna puffra med på bild förut, anledningen till reprisen är att den nu är till salu. Motorn är språjtans ny och av årsmodell 1992, byggd av Tassen som borde borga för bra prestanda. En av dess bröder hamnade i XR750 racern som Johnny Nordberg lotsade till cupseger i 750 klassen i slutet av nittiotalet. Den racern byggdes av MCM som projekthoj men kallades sedan Henkes Hammer efter han som byggde den på riktigt, det namnet är väl en parafras på en annan känd HD gissar jag. Priset på motorn är 150 tusen svenska riksdaler, om det är billigt vets ej men om man vill ha en slik så torde det vara en rimlig summa.

Hedemora TT

 Lasse och jag åkte idag till Hedemora för att köra Rudge vilket även gjordes, tyvärr blev det ingen snurr på den då något i tändningen spökade och beslut togs om att detta var något som var bättre att fixa ordentligt än att fortsätta försöka i depån.
 Slog ett par plåtar på Simo Nieminens fantastiska Norton International 1936 som fortfarande har original lack och det mesta annat med förutom cylinder som byttes till en Manxvariant på femtiotalet.
 Knarren användes aktivt i racing ända fram till 1963 då den klådde upp en Adler som styrdes av Jarno Saarinen.
 Reservdelar på tanken, till vad vets ej men säkert en nödvändighet att medföra.
 Oljetank deluxe, extralång påfyllning så den kunde nås över depådisken på IoM.
Simo som äger denna skönhet har renoverat motorn, bromsar och annat mekaniskt men som tur är inte rört patinan som är i detta fall fantastisk. Han berättade att han ville behålla den som den är så man ska förstå att den var ett verktyg liknande en hammare eller såg för en yrkesman, någonting som kunde inbringa pengar till brukaren vilket den säkerligen gjorde i startersättningar och prispengar. Nonshine i sin perfekta form.