tisdag 29 april 2014

Rocky

Saxat från dagens avisa.

måndag 28 april 2014

Småttisar

 Bytte bort ett par Mikuni 29 mm smoothbore mot en uppsättning 33or i helgen, smart eller inte vets det lite om men det var en som ville byta och jag sa ja.
När man hissar trotteln i taket så blir det smooth.

söndag 27 april 2014

Ambrosio

 Som tidigare nämnts så gick det ganska många timmar innan jag själv kunde kika på marknadsutbudet igår. Hittade denna fälg hos en känd stockholmsk skåning, VM3 18" med det för mig nya märket Ambrosio. Konstigt nog hade inte någon annan köpt den då alufälgar med kant brukar vara hårdvara, billig var den med. Kändes lätt och fin, gjorde lite jämförelser för ett par år sedan och det är relativt stora viktskillnader mellan olika märken. Kommer säkert återkomma i ämnet tids nog.

lördag 26 april 2014

Stallarholmen

Om marknaden i Köping var kass så var Stallarholmen som vanligt bra. Hade fullt upp med nasandet så jag inte ens hann med att handla till en början. Tog dock ett varv på slutet och gjorde av med stålarna som införskaffats via försäljningarna. Handlade exempelvis en gaffel samt två nav till min Trident, kommer nog inte använda dessa men om jag får för mig att bygga en mer originalliknande knarr så finns de till handa. Fint väder bra med folk som verkade köpsugna, det där med solsken är inte alltid så bra då många kommer på motorcykel men det verkade inte hindra från att spendera trots vad jag gissar problem med att få hem pryttlarna. Sålde även flera T-skjortor vilket alltid glädjer mig.

 Baknavet som ser ut som ett Manxnav om det målas mattsvart samt monterar ett gäng stora lufthål i det är ett oanvänt sånt. Framnavet var mer av den välanvända sorten, conical hub är vad dessa kallas för men även ofta comical hub då de är ganska kassa i funktionen.
Handlade även en annan sak som kommer väcka avund hos min medbloggare, mer om detta senare.

fredag 25 april 2014

Filmdags

Bara för ni ska förstå känslan av hur det kommer kännas när de röda knapparna kommer tryckas ned så hittade jag ett klipp på dutuben, lill-Klas är snyggingen och jag är herr Diesel. Tyvärr inte så mycket hånflin i detta klipp. Lasse Sandberg kan få vara killen i bandanan och Björn Gunnarsson asiaten. Notera att datanörden lill-Klas meckar med sin Ignitechtändning under färd.
Så snygg att han får vara omslgspojke
Rakan de kör på måste förövrigt vara över en mil lång. Se länk
https://www.youtube.com/watch?v=pZZ60jrw6cg

torsdag 24 april 2014

Ställbart

Här är halva tändningen till Hondan, notera stömbrytarna som ger möjlighet att köra med olika kurvor på tändningen.
Ser mig själv komma på rakan, Lill-Klas glider upp bredvid och grinar elakt åt mig, vi växlar ett par gånger till, jag provar att gasa fullt, vi växeldrar i ledningen, lägger i ännu mer växlar och gasar ännu fullare, Lill-Klas grinar ännu mer elakt och hissar trottlarna ännu mer samt kastar i ännu en pollett i lådan, jag svara med att göra den tolfte uppväxlingen och spänna gasvajrarna så hårt att kardelerna börjar spritsas upp, Lill-Klas hittar ännu fler polletter och börjar sakta dra ifrån, vänder sen nian bakåt och hånflinar, då men inte före det så öppnar Grandell luckan som döljer de två röda kontakterna och trycker bestämt ner en i taget, klick, klick och känner en kraft som om det vore änglar som sköt på där bak och lämnar en gråtande och nedslagen Lill-Klas i gummiröken från mitt vilt spinnande bakhjul.
Så kommer det nog bli.

onsdag 23 april 2014

Start

 Har äntligen fått igång Hondan, en sak som var bättre i Huddinge där vi bodde förut var att det fanns asfalt på gatorna. Det fanns även en ganska brant backe direkt utanför och i den startade det mesta, i Gisslarbo saknas både branta backar och asfalt. Får lasta in cykeln i Fiaten och ge mig ut på landsvägen för att hitta åtminstone fast underlag men branta backar lyser med sin frånvaro. Hittade slutligen ett backliknande parti och började kuta, försökte igår med mindre framgång, meckade vidare efter det och efter många försök så hoppade den till slut igång. Nu vets det att det funkar och kan därför monteras ordentligt. Har även programmerbara CDI-boxar som ska dit men måste först få dessa och prata lite med min Laptop, turligt nog så kommer det en superduperexpert på besök nästa vecka som kan hjälpa mig med detta, sen kan han få en Grogg.
 Har även fått (fått och fått) ventiler till Lasses ISR Kawasaki som om det fanns tid skulle kunna plockas ihop men som tur är så saknas topplockspackning och kamdrev så ursäkter finns.
Made in Japan, kan det vara bra?

tisdag 22 april 2014

Minnet sviker.

Den här boken har jag köpt för att lära mig allt om racing med blocktrajafemhundraracing. Har även lånat ut den men vet ej till vem och nu behöver jag boken. Om du har den så snälla skicka den snarast till Gisslarbo.
Jag är ganska värdelös på att låna ut grejor förövrigt, minns aldrig vad och vem som lånat vad och hur mycket.

måndag 21 april 2014

Gör om, gör rätt

Nu med två tändkurvor
Tränade lite på kilspår igår så idag när det skulle dit ett till som sitter på vad jag tror är rätt plats så gick det lite lättare. Vem vet, det kanske ser ut som en klocka i konan till slut. Verktygen sitter kvar i svarven.

söndag 20 april 2014

Kilspår

 Plockade fram femhundran idag, ska försöka lägga lite omtanke på den för att få den att gå lite fort. Den hänger inte med i klassen längre och ska testa en ny tändning på banträffen som jag hoppas ska ge mer pulver. Om den gör det ska väghållningen få sig en rejäl duvning.
 Kommer ha samma typ av magnettändning som Pecketten har som fungerat mycket bra. På Suzukin finns det ej kil på vevaxeln så om rotorn ska bort så är det svårt att få dit den på samma plats igen. Hondan är dock utrustad med slik nymodighet så ett kilspår fick hyvlas ur konan.
Ni vet säkert hur detta görs men om ni glömt så slipas ett snabbstål till i rätt tjocklek som är samma som kilen, fästes i verktygshållaren sen börjar man veva släden fram och tillbaka samtidigt som toppsliden vevas ut någon halv tiondel per hyvling. Slutligen så har man förhoppningsvis ett kilspår på rätt plats.
Det svåra med denna operation är inte hyvlandet utan riggandet av verktyg och bit. Imorgon så hoppas jag kunna fortsätta med resten.

lördag 19 april 2014

Svaret

 Ingen verkade se det som mina ögon siktade på annonsbilden men å andra sidan är ju jag lite skadad gällande felaktigheter på japanska knarrar av lite äldre datum. När sedan dessa ej icke korrekta bitar kommer från Rutger Fuchsgatan 3 i Stockholm så måste det ju korrigeras.
Ett par prima artontums Dymagfälgar är sånt som får min dag att bli bättre.
Tog en chansning gällande dessa då bilden i annonsen inte var så bra och inget nämndes om dessa juveler men en bomtur till Degerfors kan accepteras. Oacceptabelt är dock om någon annan skulle ha köpt knarren och sen berättat om fyndet för mig och jag vetat om det, det hade gjort ont.

Påskägg



 Enligt envisa rykten kan man i Gisslarbo numer se en man vi känner gnida runt runt runt på den lilla Honda han "köpte till döttrarna" i en stor kula av stål. Oklart om grunden är att verksamheten behöver ett komplement till reservdelsförsäljningen för profitens inbringande, eller om det helt enkelt rör sig om en ålderskris. Tydligen verkar dock, om det nu ligger substans i ryktena, en karriär som Dödsryttare vara på gång för Skrotbaronen! Ryktet gör vidare gällande att det sponsoravtal han försökt få till med svampens stiftfabrik sprack då de inte kunde garantera att deras produkter bibehåller funktionen när de vänds upp och ner... 
 Vi ser med spänning fram emot rapporter om den vidare händelseutvecklingen!

 Ödmjukt

fredag 18 april 2014

Suzuki GSXR 750 1986

Denna morgon klockar 8.00 befann jag mig i Degerfors för att inhandla mig en Suzuki 750R från 1986. Knarren har funnits på Blocket i ett par veckor men jag upptäckte den inte förrän igår, då kan man undra varför jag vände den mäktiga grillen i stort sett direkt västerut för att befinna mig i bruksorten söder om Karlskoga så okristligt tidigt på påskafton. Varför, varför, varför...
Om det vore en 1985 skulle det vara lite enklare att fatta men 1986?

torsdag 17 april 2014

Nationaldagen

Finnarnas och likaså medlemmarna (ordvits) i BK Ribbas stora dag idag. Här i Gisslarbo har flickorna lekt EU-medborgare och klätt ut sig i hucklen, långa kjolar och tiggt godis, eller hur det nu var.
De har ritat påskkort hela veckan och det verkar vara en lönsam affär för korgen och kitteln var fulla vid hemkomsten.

onsdag 16 april 2014

Veckans dekal

Vad nu Bk Ribba är för något, sitter på en högerkåpa från en Honda CB400F.

tisdag 15 april 2014

Honda XR80R

Var i andra änden av Västmanland och handlade en mindre motorcykel igår. XR75 hette de när jag var knodd och nu XR80, 5 kubik och centralfjädring är utvecklingen som har skett sen ca 1975. Bra grejor som håller till skillnad från allt kommunistiskt kinaskräp som finns.
Igår när den testades var det förövrigt första gången i mitt liv som en slik apparat framfördes av mig och om man hade haft en sån som barn hade det nog varit fett najs.
Stella som kört med automatväxlad QR50 Honda i vinter tränade idag flera timmar på koppling och växellåda och börjar nog fatta det snart men det är en bra bit att vandra kvar, hoppas hon fixar det.
Förövrigt så är det ganska riskfritt att handla en Honda som denna då det pris som betalas för en begagnad är statiskt, kommer sannolikt få tillbaka pengarna om den säljs om ett eller tio år bara den är i skick. Kommer nog själv köra mycket med den för detta är ett kul fordon med körglädje, ska fixa en bana på vår åker tids nog, måste bara hitta en traktor med lämpligt aggregat där bak.

måndag 14 april 2014

Stift

 Bosch rostar.
Cyklar med NGK i hamnar på skroten, faktiskt sant, de flesta knarrar som skrotas av Spinnin Wheel har faktiskt dessa stift i topparna. Undrar varför, nästan inga har Champion, om det är så så tas dessa om hand och säljs dyrt beggat eller hamnar i min Husaberg.

söndag 13 april 2014

1403

(Sätermannen ber ödmjukast om ursäkt)

Fullt upp o fullt upp... Ursäkt för att missa Fiat läget har jag på intet vis!
Ritmon är väl tyvärr den Fiat som gör sig bättre i den här skalan.

Hoppas jag i någon omfattning kan kompensera genom denna Dinky toys modell nr 1403 jag efter vis möda fann åt er.
 Ödmjukt

Fiat 1400


 Min medbloggare har nog fullt upp med sin egen sida Sätermannen och det är helt ok, däremot är det inte ok att han missade att lägga in en Fiat 1400 som inlägg nummer 1400. Detta blir nog 1402 i raden men det är som nämnts inte mitt fel. Sökte lite på nätet efter lämplig kareta från Agnellikoncernen och hittade en helt vanlig Fiat 1400, håll till godo.

Urbans sida

Hade besök av Sparreholms intressantaste bloggare i fredags, följ länken och se vad han tycker och tänker.
RV 90 är förövrigt en Suzuki.
http://urban-handmade-artandbikes.blogspot.se/

lördag 12 april 2014

Naseri

Har varit nasare idag på marknad men det är nog snart slut med vidare ansträngningar på detta område snart. Känns lite lönlöst då ingen verkar vilja handla, hade med nya grejor som inte varit på marknad, från mitt privata stash som jag trodde skulle vara hett. Sålde nätt och jämt ihop avgiften för platsen och avslutade med att ge bort saker till en säljargranne för att slippa ta med sakerna hem. Kommer nog försöka igen i Stallarholmen men sen är det nog över, kommer fortsätta som handlare men inte säljare.
Köpte en KTM600 som hamnar i pensionsfonden av Lasse, frågade vad han begärde och fick ett pris på 3000kr och slog till och betalade, sen när jag synade den så hade han skrivit 2700 kr på bakstänkan. Kanske skulle kollat lite mer noggrannt innan affär gjordes. Nöjd ändå med köpet ändå, hård fyrtaktscross för hård motorman. Ägnade sedan en timme eller två för att få igång den men gav upp då det  nog finns ett mekaniskt fel av eventuell allvarlig modell i lådan eller transmissionen. Motorn startade dock i ett par sekunder och dessa gav en indikation om att isärplockning kan vara en god idé.

fredag 11 april 2014

Marknadsdags i Köping

 Den mäktiga Fiatens är lastad och klar, imorgon kommer dess ägare och Stella fara mot köpingen Köping för att nasa. Vrålåksägaren ska sälja motorrelaterat skrot och hans dotter Majblommor. Om du ska dit så måste du inte handla av mig men en Majblomma som säljs till förmån för svenska barn och säljs av mitt barn Stella måste du ge en slant.

 Fick tips om lite skrot inne i Kolsva idag, då det inte var någon större omväg så utfördes en kikning då andra ärenden uträttades. Hittade inte mycket men en Apollo och en högerdörr från en tolvetta fanns bland de sedvanliga plåthinkarna och spisarna.
 Slutligen en bild på kolbiten.

torsdag 10 april 2014

Testarossa

Rödluvan
 Har roat mig med att plocka isär en Moto Guzzi Le Mans 1000. Är lite annorlunda än det japanska som oftast möter sitt öde i mina händer, kul med omväxling. Startade upp den innan demonteringen vilket inte var helt utan besvär, fick dra el och tömma två stycken förgasare på massor med vatten samt byta stift ett par gånger innan det slutligen rök ur bössorna. Bra tryck var det i den rovan, i alla fall sa mitt motoröra det, provkörning i gårdagens snöglopp lockade föga. Tycker att det är intressant detta med att knarrarna hamnar i Gisslarbo för att de ej funkar och ägarna tröttnar på att försöka få igång på grund av olika orsaker. Sen när de kommer hit lagas felen med det enda syftet att kunna plocka isär en testad maskin. Lyssnar, kollar laddning och el, sen i tusen delar.
En orsak till att det inte lagas kan ses i  moppeannonser om är lättfixade fel som de oftast yngre ägarna inte orkar laga. Får alltid ett småleende på mina läppar då, brukar visa sig att de har plockat isär allting men blev så trötta på allt så de måste gå och lägga sig, eller klassikern "har inte tid att fixat" så jag säljer objektet för 1000 kr men den är värd minst tiotusen om den funkar. De är bergis så bizzi med facebook, instagram eller Nintendo att de inte kan tänka sig att "fixat" på ett par kvällar och håva in 9000 kr på kuppen.
I det här hålet kan man rulla en apelsin
Insugen är bearbetade och förgasarna är ett imponerande par Dellorto 40mm med accpumpar. Originaltändningen hade bokstavligen brunnit upp vid något tillfälle, den satt dock kvar och kan ses som en kolbitsliknande klump ovanpå motorn, bilden är suddig men det går att urskilja. Satt nu en nyare Lucas tändbox på den, känns som att uttrycket "ur askan i elden" kan funka här.

onsdag 9 april 2014

Värsta språket

Lasse var på skithuset och hittade denna när han deklarerade vad han hade ätit, tyckte den var fin och skickade en bild på finingen åt mig. Alla som hört eller läst ordet Desinfiolerat förut räcker upp en hand. Försök att googla på det, tror nog mer på att man ska hitta SAOL från förra seklets början på Tradera eller liknande sida för att ha hjälp av internet gällande denna process.

tisdag 8 april 2014

Vad ska man säga

Min åsikt om tatueringar är att det får Tribalsvennarna och de andra med bristande självkänsla hålla på med. Om jag vore född ett femtal eller tiotal år senare i historien så skulle kanske min åsikt vara annan om gaddningens ädla konst, jag är helt enkel för gammal för att förstå. Ungefär som de från sextiotalet inte fattar hiphop eller sjuttiotalisternas brist på förståelse för att schlagern har blivit stort bland åttio- och nittiotalister.
Nåväl, när bäraren av denna vad gick till tatueraren så hade han i motsats till alltför många som öppnar samma dörr en plan. Snyggt vet i fan men lite fränt är det, och otäckt med på samma gång.

måndag 7 april 2014

Hejdargrejor

 Gjorde ett större inköp av bromsbelägg och lite annat relaterat i Falun, det mesta var Brembo. Om dessa grejor är bättre än andra märken kan man undra men om man som jag läser mycket MC-press från sjuttio och åttiotalet så blir man ganska övertygad om det italienska märkets suveränitet gällande bromsar. Oberoende på hur dålig valfri Ducati, Guzzi, Laverda, Moto Morini eller annat från stövellandet är så får alltid bromsarna högsta betyg.

Det lilla belägget på bilden är egentligen större än de flesta, det andra är enormt. Passar Harley Davidsson från förr, kan vara så att det är det så kallade Bananoket som kräva dessa plåtar.
Fanns även kolvar, grepp, skruvar och pryttlar med i samma kartonger. Tycker själv att det är läckert med gamla originalförpackningar.

Slutligen en bild på hur en tonåring fungerar, frambromsoket kommer från en Kawasaki AR125, vid glidbulten är det den plåttjocklek som det ska vara under hela beläggets bromsyta. Måste ändå ha tagit en ganska lång stund att i stort sett inte bara slita ut det totalt utan även fortsätta genom nästan hela plåten. Kanske inte så konstigt att det hamnade i Spinnin Wheels låda till slut för att få stopp på denna knarr måste ha krävt planerad körning, tog nog ände med en smäll.

söndag 6 april 2014

Köp en tröja eller fler.

De senaste veckorna har jag blivit av 7 st Nonshinetröjor men det finns fortfarande för många kvar. Pyntar du 60 kr får du en, 100 kr ger dig två, 200 kr ger dig 3 stycken. Klicka bredvid så kommer du till mailen som du får fylla i själv. Med tanke på prissättningen så verkar alternativet med två blusar vara vettigt.

Toppjobb

Portade gummin
Den riktiga toppen till motorn behöver åka till doktorn och är redan på väg, beroende på hur lång tid sjukbesöket kommer ta så förbereder vi en ersättare. Z1000J topp har stora fina kanaler och kommer i kombination med RS33or funka finfint. Insugsgumminas passning var så där, kanske minskar ner genomströmningsdiametern med 3-4mm, det gör kanske inte så mycket om original CV-förgasare används men med småttisar blir det en strypning. Roterande fil och en extra fiffig Boschapparat från sjuttiotalet som varvar 26000 i minuten fixade detta på nolltid. Har förövrigt haft hjälp av ägaren till motorn denna helg så jag har mest pekat med hela handen, så skulle det alltid vara.
Om nu denna topp kommer användas återstår att se, förhoppningsvis hamnar den i hyllan igen.

lördag 5 april 2014

Inte bra

Har börjat med toppen till Kawasaki ISRen, turligt nog så plockade vi isär den. Hittade en brusten ventilfjäder och tre stycken lika brustna avgasstyrningar, inte bra. Ska se om en annan topp kan hittas på hyllorna då den som finns kommer kräva arbete som jag inte är rätt man att utföra.
Notera att det finns en tredje "fjäder" som ska se till att den inre inte krockar med den yttre, har aldrig sett en slik variant förut, om det är bra vets det lite om.
Annars så har Falun och DAKs marknad besökts idag, skulle egentligen ha nasat men det var fullt, fyndade lite istället men inget som intresserar läsare av denna som hemsöker den webbens baksida.
 Det fanns en snygg tankhalva till en Harley och ett par ännu stiligare mätare från en Austin Atlantic till salu annars inget annat av större allmänintresse.
När den mäktiga Fiatens grill riktades hemåt så körde vi på en katt mellan Borlänge och Ludvika, fick leta runt bland husen innan någon ville vetas vid den, det var tur för kissen det för den verkade kvickna till under tiden. Till slut var det ett par som visste var den hörde hemma och tog hand om den. Katten var enögd redan innan smällen och troligtvis så såg den inte att vi kom farandes på grund av detta. Tråkig historia men kanske fick den ett bra slut men jag är tveksam.

fredag 4 april 2014

Staket

 Sveriges intressantaste räcken finns i Kolbäck. Har varit där förut så vi behöver inte dra ut på det allt för mycket, om du vill se mer sök på Nonshine och Kolbäck.
 Missade ta kort på åttameterssvarven som blir ett rejält stycke staket men håll till goda med dessa bilder.
 Hade bara tjänsteSamsungen med mig som inte ger några finfina bilder med en fotograf som mig, ska ta med Paulas Nikon en kväll och försöka få till ett par plåtar som heter duga.
 Drevet går
Som bonus för naturvännerna så kommer en bild på bäverns pyssel, samma asp har synts förut på denna webbens avigsida och en vacker eller mer troligt stormig dag faller den. Trädet har klarat vinterns blåsiga dagar vilket har förvånat mig men motståndskampen är med största sannolikhet lönlös. Om inte så kommer jag nog själv ta ner pinnen och göra bastulavar av den. Aspen storlek syns ej bra på bild men omkretsen är ca 220 cm.