tisdag 31 januari 2017

POP.Y

 Har haft dessa kolvar länge, ungefär exakt lika länge som vi har haft firman men hela tiden trott att de var till Z750. Mätte dem häromdagen i brist på annat att göra och det visade sig vara till Z900 och just såna kan behövas. Se där det går att göra fynd på Spinnin Wheel.
Det är en enkel sak att hitta kolvar som ger mer kubik men om en vill hålla sig under tusen ändras svårighetsgraden och en sån motor vill er bloggare ha. Dessa är 70mm, original 66 mm och ger 903cc så nu ska det räknas lite.
Pop.Y är fint förövrigt, sitter som gjutna då de är just det, kanske inte så tufft som smidda men herr Pops tyckte att de var bättre av någon anledning.

måndag 30 januari 2017

Olja

Jag kör med Silkolene oljor, inte för att jag tror det är bättre eller sämre än andra kvalitetsoljor utan för att det märket finns i katalogen.
Vi har nu fått ett rabatterbjudande som gäller denna vecka så om du vill handla bra olja till bra pris så hör av dig snarast, senast torsdag. Säljes kartongvis och prisexempel finns härunder.
Mera olika oljekvaliteter som gaffelolja, växellådsolja, tvåtakt, kedjespray osv, se www.maxmc.se
 Castorene R 50 S (OBS 40 som på bild finns ej kvar) Har sålt denna till puritanerna som vill köra vegetabiliskt och även dofta gott, egentligen Speedwayolja men ändå en riktigt bra smörja. Pris för 10 liter 1300 kr, normalt pris 1810 kr
 COMP 4 har använt denna mycket i allt möjligt särskilt slitna motorer, pris 10 liter 800 kr, normalt 1010 kr
 PRO 4 15W-30 denna använder jag i min GS1000, pris för 10 liter 1250 kr, normalt pris 1770 kr

Notera att det bara är exempel ovan, kolla på Max MC för mer info om olika oljor.

söndag 29 januari 2017

Mässan

Var på mässan i fredags, träffade en bekant som jag frågade om hur han tyckte det var varvid han replikerade med att det var mer spännande att besöka Gisslarbo, finns mera intressanta grejer där.

Nu är det inte riktigt sant men nästan, om det vore så att en KTM RC16 fanns i min verkstad och inte på mässan skulle nog det vara så illa eller kanske bra att min kamrat har rätt.



Nu fanns det ju en sån i Älvsjö så där förlorade Gisslarbo ändå.
Rossis M1 däremot må vara jättebra men utstrålningsmässigt har den inte mycket att erbjuda, som en dekaltrimmad R1 utan lysen ungefär, fast lysena på R1an är fräna. Det vore dock ändå fräsigt att ha en, utan kläder är den säkert hur läcker som helst.



 

lördag 28 januari 2017

16H

 Har skaffat mig en 1929 Norton 16H i ungefär så bra skick som det blir, underbar cykel.
 Renoverad för trettio år sedan av en riktig motorman och sen körd mycket samt vårdats ömt. Tycker om när det använts, felen är då utsorterade.
 Körde en mycket liten tur på den idag och den levererade som förväntat, kanske mer.
Kalasgrej detta.

fredag 27 januari 2017

Riga 17-S


Delta moppen Skrotbaronen så stolt fått i sin ägo har sitt ursprung i Lettland, ett varumärke från fabriken RMZ "Riga Motozykl Zavod" Denna Zavod (fabrik) har även balla racercyklar på sitt samvete!
 Tex 17-S modellen som genom ett samarbete med den i 50cc racingkretsar mycket framgångsrike holländaren Jan Thiel redan 1976 hade vätskekylning, Nikasilcylinder, Elektronisk tändning och slidmatning toppad med en Amal.
 Trots detta kände man sig ändå inte helt säker på stora försäljningsframgångar. För säkerhets skull användes alltså en attraktiv "kamratska" från Partiet i marknadsföringen...

 Ödmjukt
 

torsdag 26 januari 2017

Delta RMR 24

 Har fått en ryssmoped levererad till Gisslarbo och tanken är väl att placera ut den i skogen så den få bidra till mineraler till marken. Svårt att se någon annat den skulle kunna bidra med.
 Nu vet ju jag att det finns fler än en som både läser Dala Demokraten och Nonshinebloggen så det kan kanske bli så att den eventuella miljöförstöringen kan undvikas.
 Antagligen skulle en få mest brudar i hela södra Dalarna om en kom farandes på en sportig Delta RMR 24 med en kinesmotor monterad under ramröret så om du känner behov kanske kontakt ska tas med den så kallade SkrotBaronen, alltså mig.
Notera att den nästan rullade 100 mil innan det slutade rulla, russian style detta. Den Dnepr som såldes i delar för ett tag sedan hade farit fram 78 mil innan den demonterades, påpekade de få milen för en mer entusiastisk ryssälskare som skulle handla och att det var ju enligt mig ingenting egentligen, som nytt var mitt listiga försäljarknep. Den mer erfarna av oss gällande Sovjetkvalitet (inte jag) kontrade med att det så att han aldrig sett en som rullat över 200 mil så åttio var halvslut.

onsdag 25 januari 2017

Vi kan i Kolsva

Eller i alla fall vissa kan i Kolsva.
Den alldeles utmärkta firman Kolsva vattenskärning har ännu en gång levererat toppresultat.
Snabbt och smidigt gjordes min PAD ritning om till CAD som sen blev verklighet i 15mm aluminium av finfin kvalitet.
Har börjat fippla ihop detta nu men skulle nog PADat ett par pedaler med.

tisdag 24 januari 2017

Legend


 Var generation har sin legend. Pratar vi tvåtaktscrossar så är förstås Silverpilen en legendar, Huskys 390 en annan. Kollar vi med "småpojkarna", de under fyrtio, är KTMs 380 en legendarisk hoj.

 Men den pappsmälla som har ett närmast mytiskt skimmer är ändå Hondas CR 500. Denna gigant i crossvärlden fanns, i olika utföranden, i produktion mellan 1984 - 2001 och därefter nytillverkas en specialare med denna motor av ett litet amerikanskt företag, så än i dag kan du köpa ett derivat rakt över disk!

 I ett garage mycket nära Sätermannen står numer ett exemplar i gott skick. Han fick tom glädjen att vara behjälplig vid monterandet av det flång ur kartong nya FMF systemet. En cykel de flesta betraktar som en överdrift vinner naturligtvis på att förses med trimdelar...

 Skönsången denna apparat bjuder på lockar och tilltalar, ihop med legendstatusen bidrog den till ett allmänhetens stora gillande och begapande när den provlektes på klassiska Brunnsjön den nyssvarande helgen.

 Undertecknad fick möjligheten till provkörning. Första körningen på ett par år på sjöis, första gången nånsin på Finndubb och första gången på en CR 500 i kombination med min talanglöshet gjorde att det inte direkt slogs några rekord. Dock upplevdes inte cykeln som besvärande slö...

En punkt på listan avprickad, CR 500 körd.

 Ödmjukt



måndag 23 januari 2017

Problem

Är det någon som kan hitta tätningar till PVM 6-kolvsok så var ej blyg att träda fram och avslöja var.
27mm, 28mm och 29mm är kolvarnas diameter, trodde problemet var ordnat fram till dess att det visade sig att det var tre olika storlekar i ett bromsok.

söndag 22 januari 2017

Den gamle och sjön

Stefan ringde idag och undrade var jag höll hus, isen var perfekt och motstånd saknades för den gode Bysalahingsten. Då mitt bakdäck tog slut förra veckan och nytt inte har dykt upp ännu så blev det inget åkt denna helg trodde jag.
Traskade förbi min gamla nittionia och kom på att den fungerade troligtvis att åka på, inte bästa däcken men helt ok, släpade ut den i ljuset, kickade ett par gånger innan den startade, pumpade, tankade, lastade, åkte. Hann med ett par varv i alla fall fast Stefan och Spaden stack hem när de såg mig ankomma.
Hur var det då, jotack bra, motorn är bättre på denna i denna en den nyare varianten som åks på men chassiet är inte det.

lördag 21 januari 2017

Jock Taylor

 Jock Taylor är mest känd i Sverige för att ha skjutsat runt Benga Johansson men hade lyckades skrämma iväg ett par passagerare innan svensken dök upp.
 Har  lite fräsiga dekaler och bjuckar på dessa här.

fredag 20 januari 2017

En BSA grunka som funkar

Borrade hål igår och noterade att det var något bekant på borren, tre gevär ihop. Borret visade sig vara av BSA fabrikat och hål blev det, se där, allt är inte illa med märket.
 Tävlade en gång på en BSA Gold Star som Tallis lånade ut, gick sådär, vurpade i ledning på Mittsverigebanan, helt utan förvarning släppte framdäcket, typiskt BSA.

Fotstöd

 Då det nya avgassystemet har annan dragning så krävs andra fotpinnar. Hittade en 5mm aluplåt av den styva sorten som fungerar som prototypmaterial.
 Det visade sig att det gick att klippa den med min plåtsax som jag själv tillverkade på verkstadsskolan som sjuttonåring. Just detta ex plockade jag ihop men alla delarna är troligen inte tillverkade av mig även om vissa kan vara det.
Trodde faktiskt inte den skulle fixa plåten men finspångare kan överraska positivt någon gång även om det är sällan.
 Hursomhelst, efter lite borrande, klippande och flexande så fanns det en grund att stå på. Just såna här jobb är min far för jävla bra på men han var ju inte här igår, skulle han varit det skulle nog allt varit klart nu inte bara en tunn plåt.
 Ungefär så här kommer det se ut när det är klart.

torsdag 19 januari 2017

Stars and Stripes

Cemoto Racing Parts, snygg dekal men lite tvetydig.
Kollade lite vad de gör idag och plast till enduroMX är vad som görs elelr i alla fall verkar vara stora produkten, de har även en racer- eller kanske testbana, Azienda, den ser lite tröttsam ut.

onsdag 18 januari 2017

Kval

Ja, då åsyftas förstås inte alla de helvetets kval Baronen måste genomlidit när han i sin desperation först, förgäves, sökte få Sätermannens uppmärksamhet genom rent felaktiga, falska och omogna påhopp på såväl goda motorcyklar från Öst som sprakande stift från orienten.
 Nej. Jag pratar inte ens om den fullständigt förtvivlade lösningen att ansluta sig till facebook för att slutligen någonstans på något vis få nåågon uppmärksamhet. Nej...

 Jag pratar naturligtvis om det VM-kval i Isracing som två glada gossar från Säter gav sig till Strömsund för att bevittna. Att denna 50 - mila resa enkel är att betrakta som en korttripp i issammanhang bevisades av att vi där stötte på bekanta från såväl Hedemora och Heby som Holland.


Uppradade inför striden på "Blanken", alltså den okörda isen i första heatet, står kvällens kämpar, hjältar och förebilder. De som med glädje och iver reser i dagar för att i norra Sveriges minusgrader köra några minuter till en kostnad av flera tusen kronor är inte sillmjölkar o gnällspikar...

Parc ferme där kvällens andrereserv kostar på sig lite häng efter ett, precis som förstereserven,  mycket väl förättat värv. Reserver som kliver in och bråkar om heatsegern i ett VM-kval får anses som reserver av god klass.

Hemmasonen Jimmy Olsén hade en anständig dag på jobbet, här nedan ses han efter en slutlig sjätteplats vandra iväg mot VM. Med sig dit får han också tvenne landsmän, veteranen Stefan Svensson som med sin rutin och sitt kunnande återigen deltar. Samt den unge, lovande, blivande Svenske mästaren, redan rutinerade gossen Ove Ledström som sin ungdom till trots deltar för andra gången. Naturligtvis önskar vi dessa envisa kämpar ett välförtjänt lycka till under den långa GP-serien. 


Ödmjukt




Passande

Har provmonterat 6-1-pipan så den passar vilket den gjorde med den äran, tajt och fint är det.
 Det må se ut på bilden som om det tar emot men det passar perfekt med ungefär 10 mm glipa mellan motor och pipa åt alla håll.
Nu är det så att även om avgassystemet passar som den omtalade smäcken så kommer inte fotpinnarna göra det så nästa steg blir att snida ihop fästen, pinnar, pedaler, sen ska det länkas ihop med bromscylinder och växelaxel. Det svåraste blir nog dock i slutändan att få rätta finishen på allt, brukar ju som bekant låta funktion vara det primära och seuten blir vad den blir.

tisdag 17 januari 2017

Alltid inne

Då jag alltid är snabb med att ansluta mig till alla de senaste flugorna så har det nu blivit så att Spinnin Wheel har anslutit sig till något som heter Facebook, det ska vara en bra grej,
Om du vet vad det är så vet du det om inte så gör inte som jag som kollade i en bok, Bonniers Uppslagsverk från mellanstadietiden vilket är all min kunskaps moder men i detta fall kammades det noll, frågade då min fru som visste allt.
Gå in på länken och plussa eller vad man nu gör på på Facebook.
https://www.facebook.com/spinninwheelab/

måndag 16 januari 2017

Overkligt

Film och TV är inte alltid helt realistiska i sin framställan av verkligheten, ibland känns den helt korrekt som exempelvis i Hem till byn eller Goda grannar, sen kan det bli lite suspekt som i Svamp Bob fyrkant eller om Trumpen är på TV, helt utflippat blir det i maj då det är Schlagerfestival.
Allt detta går dock att acceptera som mer eller mindre troligt, igår togs dock steget över gränsen och det rejält av SVT. I deras nya polisserie "Innan vi dör" närmare bestämt, allt verkade bra och korrekt enligt min lekmannamässiga åsikt, seriöst och spännande tills det totalt flippar ur.
I en scen som kan ses på länk nedan blir det helt overkligt, ingen skulle ge sig på ett sånt brott utan att ha en enda möjlighet att komma undan om någon skulle vilja komma efter och ifatt, gå direkt till fängelse utan att passera gå. 
http://www.svtplay.se/video/11933746/innan-vi-dor/innan-vi-dor-sasong-1-avsnitt-1   titta vid tiden 29,30  

söndag 15 januari 2017

BSA Silver Star

 Har skaffat oss en BSA B24 Silver Star 1939, 350cc. Blev lite fel i handeln med denna då jag trodde det var en BSA M24 Silver Star. Har mig själv att skylla, upptäckte mitt misstag innan handeln var klar men har en sagt att den ska köpas så har en sagt att den ska köpas.
Har alltså skaffat mig en trevlig förkrigare som jag trodde skulle göras en god affär på men nu istället kanske med lite tur kan få igen slanten på, kanske får ha den själv istället.
Har inte någon lycka med BSA, måste komma ihåg det eller kanske ändra på lyckan. BSA trippeln kan säkert skruvas ihop så den fungerar som den ska och Silver Staren blir säkert inte så dum i slutändan.

lördag 14 januari 2017

Finn fem fel

 Har manipulerat bilden och det finns fem inlagda differenser på bilden ovan och under, om du tittar noga och undersöker bilderna kanske du kan hitta vad som skiljer men det kommer bli svårt då skillnaderna på ändringarna är nere på pixelnivå.