fredag 31 mars 2017

Vacker motorcykel från Danmark


Javisst! Snodde rubrik OCH bild rakt av från nånstans på webbens framsida. Kanske man inte får göra så men visa snygga danska hojar måste väl ändå vara OK? CB 750 är känd för både det ena och det andra, kanske världens mest kända motorcykel. Lite som motorcyklarnas Bohemian rapsody eller Stairway to heaven, alltid högt i alla omröstningar om bäst hittills.
 Men känd för ett bra utgångsämne till en luftig cykel med tidlös retrodesign var den kanske inte tidigare...  Hjulen, lyktan, ränderna men framför allt just luftigheten tilltalar. Mer snygg än extrem
är tyvärr inte helt säkert med dagens byggen, här blev det definitivt så.
 Ödmjukt

torsdag 30 mars 2017

Full kastrull?


Skrotbaronen skall tydligen köra småhondan på kastrullolja. Antagligen för att det skall smörja finfint när den nöter varv på varv på full kastrull. Går med mycket wire på styret, har trottelhissen högst upp. Slaka mustascher, full patte o öppna spjäll. Hur många andra synonymer för full gas används det?
 Ödmjukt

onsdag 29 mars 2017

Fälg med kant

 Har hittat en massa fälgar men i stort sett allt i udda storlekar typ Akront sjuttontum VM2 40 hål. Två riktiga finingar är paret med 14" (?) sportfälgar från Italien, undrar vad de ska vara till. Parilla/Husqvarna scooter tror jag har ännu mindre men vad vet en sån som jag.
Nästan så en skulle vilja bygga en trekvartsknarr bara för att, en MV Agusta fyra med delfinkåpa i så fall.
Det ryktas om att Sätermannen kommer skriva lite fler inlägg här på webbens avigsida de närmaste dagarna, vi får se hur det blir med den saken.

tisdag 28 mars 2017

Veckans dekal Valvoline

 Har två nedre kåpdelar som troligen är till en BMW, kvalificerad gissning. Båda dessa har en särdeles snygg klibba från Valvoline och som alla vet så är detta märke det bästa.
Esso Gunnarsson var ansvarig för BPs sponsring av racing och var således tvungen att  använda detta engelska bolags smörja. Eftersom han hade kontakter inom samma bolag så lät han testa olika oljor och det visade sig att Valvoline var klart bästa enligt tribologen som testade. Det var visst ett fasligt i och uthällande efter det för att få i den amerikanska oljan i de engelska burkarna, är man BP affischnamn så kör man med BPs produkter, i alla fall deras kanistrar.

måndag 27 mars 2017

Jan Lööf

På flygvapenmuseet har de en fantastisk väggmålning av geniet Jan Lööf, alla som varit barn eller ännu hellre har läst hans barnböcker för sina egna barn kan inget annat göra än att lyfta på den imaginära hatten inför denne mästare. Inte nog med att äventyren är extra äventyrliga han är en av få tecknare som verkar ha en känsla för hur mekanik fungerar. Hergé är en annan som har den känslan men jämfört med Jan tycker jag han står sig slätt.
 Eftersom min tjänsteSamsungkamera inte på något sätt kan ge en rättvis bild delades det upp i mindre delar, ovan kan exempelvis tre av Sveriges på nittonhundratalets främsta stöttepelare synas i sömmarna, han i rocken har förövrigt hälsat på hos oss i Gisslarbo eller i alla fall i vårt hus, snubben i röda mössan bor även han här, brukar sova till vänster om Paula på nätterna.






Åk till Malmslätt, du kommer inte ångra dig.

söndag 26 mars 2017

Malmslätt

Var med ungarna och tittade på flygplan, Flygvapenmuseet i Malmslätt ett par kilometer söder om Linköping var platsen. kan inte annat göra än att rekommendera detta, kommer nog återkomma då det känns som att allt inte hanns med. Även barnen hade kul, fanns ett fint experimentrum samt flygsimulator så de lät mig vara i fred.
 Även om man likt mig inte är så superduperintresserad av flygetyg så har de ju motorer och den mina vänner är riktiga puffror.
 Exempelvis denna Maybach från 1919 (?) som hade det mesta som kan behövas för att en sån person som jag ska gå igång.
 Visst var Merlin eller Packardmotorerna ännu fräsigare men en får lägga in ålder i beräkningen.
Jetmotorn nedan ger mer effekt än flera kompressormatade motorer ihop men den är ju inte så värst mycket tuffare än en Nilfisk för det.
 Den är förövrigt gjord i Finspång Skuten hette den första motorn från Stal Laval, Dovern den andra varianten, Glan den tredje. Om du likt mig är uppvuxen i äggskallebyn så skulle dessa namn inte vara alls svåra att fatta men om du inte är det så kolla på en karta så klarnar dopnamnen.
Vet ni en annan sak, det är gratis inträde, gratis är gott.

Ryckt plugg



Naturligtvis har alla i alla tider trimmat moppemotorn. På de tidiga var det enkelt, man ryckte ur pluggen. Sedan blev det svårare, man fick lov att fila. Nu är det löjligt enkelt, för den som är datakunnig...
  ABG tillverkade påhängare redan sent 40-tal, även om deras lilla hängapå morot hade siffror som en "riktig" moped, 50cc 1hk (till skillnad från många andra som höll sig kring 30cc och knappt mätbar effekt) så har naturligtvis alla i alla tider trimmat.
  Döm därför om Sätermannens förvåning när han fick vara den som ryckte pluggen, en liten puffra som hållits original sedan minst 60 år tillbaks! Ett unikum som kanske borde bevarats. Men naturligtvis har alla i alla tider trimmat...
  Annat som förvånar, kanske för att jag inte är speciellt rutinerad varken på franska motorer, fyrtiotalskonstruktioner eller tvärspolade morötter, är instruktionsbokens uppgifter om HÖGST 0.4 i stiftgap och MINST 7% olja i bränslet.

 Ödmjukt

fredag 24 mars 2017

Kastrullolja

Texten är snodd från Wikipedia
Ricinolja eller laxerolja (latin Oleum ri'cini, engelska castor oil), är en fet olja som erhålls ur fröna från ricinväxten Ricinus communis. Den har framställts fabriksmässigt i stor skala i Indien med flera länder, samt flera västländer. Ricinolja används som skönhetsmedel, smörjolja och laxermedel

Sån smörja ska jag hälla i småHondan tänkte jag, har handlat på mig en kartong med 12 liter.

torsdag 23 mars 2017

Z440 Bobber

Stilen på Kawasakin är så poppis bland byggarna, de flesta blir inte så värst bra men någon enstaka lyckas. Vad jag tycker om denna som hämtades för ett par veckor sedan, en bra början kanske.
Motorn ska funka men mer vet jag inte, kommer sälja den i delar hursomhelst.

onsdag 22 mars 2017

Carl Fogarty

Läste mig en bok för ett par veckor sedan på stranden i Mombasa. Julian Ryder har skrivit och när han sitter bakom tangenterna så blir det alltid läsbart även om det inte är på svenska har jag märkt. Skriver helt enkelt inte bara intressant utan så att även en medelålders man med halvbra/halvdålig engelskkunskap kan förstå, det är inte fallet med alla skribenter.
Skriven vintern 95-96 då Foggy var mitt uppe i karriären och det som slår en är att om talangen finns verkar det vara ganska enkelt att köra racing. Han blev världsmästare redan på åttiotalet i F1 på en hemtrimmad RC30 mot exempelvis Joey Dunlop på en 750RVF, slog absoluta varvrekordet på Isle of Man i början av nittiotalet, gjorde succeartade inhopp i 500GP (med tanke på vilka cyklar han åkte på) innan det till slut blev superbike. 4 gånger världsmästare på Ducati innan det slutade med en krasch som satte stopp för vidare framfart.
Min respekt och sympati för Foggy har ökat efter denna läsning, han gjorde på sitt sätt och var inte alltid den mest lätta snubbe att ha och göra med men vinna kunde han och sin integritet behölls.
Nuförtiden är han förövrigt folkkär då han vann en Robinsonliknande TV-show, fick flest röster.

tisdag 21 mars 2017

GPZ 900

 1984 släpptes modellen av Kawasaki och den hamnade i direkt i skuggan av de andras toppmodeller, Suzukis nya GSX1100EF, Hondas superfräna VF1000R som såg ut som en racer och Yamaha kom med FJ1100. Tror inte många brydde sig särskilt om Kawasakin.
 Det visade sig dock att Hondan var löjligt överviktig och skrapade i om det svängdes bara lite, Suzukin hade liknande problem men i alla fall en puffra som levererade effekt i massor och fortsatte med det i dragracingsvängen i tjugo-trettio år till, Yamahan var en fin touringhoj och Kawasakin var en raket.
Superbikeserien vanns 1984 av Göran Tunhage på Kawasaki trots vassa förare som Lindén, DubbelAnders, Sköld, Kultalahti mfl.
1984 kan nog GPZ900 sägas vara den modernaste och snabbaste motorcykeln som tillverkats, 1985 var den föråldrad.
Sen körde ju Maverick en sån, eller om det var en GPZ750R, det tvistas om det på nätet.

måndag 20 mars 2017

Mer djur

 Vi har skaffat höns nu äntligen efter den fruktansvärda giftskandalen i Gisslarbo 2015 då hela besättning strök med en efter en, om det inte vore så hemligt så skulle det finnas allt möjligt hemskt att berätta.
Hursomhelst, 14 stycken vita hönor har räddats från hönseriet där de skulle pensioneras och pensionering i hönsbranschen är inte så flådigt som det låter.
Helt korkade verkar de vara, fattar inte att vara rädda, äter endast mat i pelletsform och förstår inte att gå ut i friska luften då chans gives. Däremot lägger de ägg, massor med ägg, 14 hönar hade idag vid klockan tre fixat fram 9 stycken och då låg det tre pullor och såg ut att trycka fram nya.
Hoppas att de snart får lite smak på den i alla fall jämförbara friheten för just nu är de bra trista att titta på.

söndag 19 mars 2017

Mer lycka i form av en valp

 Efter år av letande så hände det äntligen, hittade en som inte var helt sönderrostad eller vilket verkar vara lika vanligt nästan, söndermodifierad. 1965 köptes den in av civilförsvaret i Västerås och den verkar ha klarat de femtiotvå år som gått sen dess skapligt.
Från början var det en Landrover som söktes men där var det ett ganska stort ekonomiskt hinder, de bra är dyra.
Det fick alltså bli Volvo och denna som hittades i Smedjebacken verkade fin så en tur dit togs. När vi väl kom fram startade inte bilen men efter en kvarts mekande hoppade den till slut igång, ingen bra start för säljaren. Bilen gick inte bra så rejäl prutning gjordes och sen endast nio mil hem i en terrängbil som fungerade bra upp till 20 km/h , hackade sig sen upp till cirka 70 innan den nästan fungerade vid 80.
Mekade vid hemkomst lite tändning med den, ställde brytare, tändning, lödde dit en jordsladd och vips funka den som den nog ska.
Kunde dock inte tro hur kul det vara att köra en sån här, har inte gjort lumpen i Sverige och har ingen erfarenhet av dem. Har redan kört fast med den, ska hämta den imorgon, då kan vinschen testas, det blir spännande.
Sällan som något är riktigt roligt, sådär som när man var barn, det här var dock det, undrar hur kul det skulle vara om man var tolv, Stella sa att det var det roligaste hon gjort efter en skumpig tur på åkern med henne bakom ratten.

lördag 18 mars 2017

Magnesium blir en lycklig av

Hjulet köptes av mig för kanske 10 år sedan, byttes sen bort i en annan affär för ett tag sen, kanske 2015. Igår byttes det tillbaka igen men annat magnesiumhjul fick offras.
Vet inte var detta hjul egentligen passar men är svag för utseendet på modellen, kan vara Marchesini men det går säkert att gåggla om det absolut måste vetas. Ska nu bli till en ZXR750R är det tänkt.
Skivorna är som alla ser ISR.

fredag 17 mars 2017

Samma GS1000S igen

Minns ni att vi hade en Suzuki GS1000S i somras. Johan som handlade den har tvättat och gnott lite på den, fortfarande originallacken men nu blank.
Var själv säker på att han skulle lacka om och göra den äckelfin men han kom på det som vi andra redan visste, original är den bara en gång.

torsdag 16 mars 2017

Årets citron 1981

 Saxat ur Bikekatalogen 1982, konstigt nog så fortsatte modellen att vara poppis och är det fortfarande. Det där med "håller sämre än det mesta" kan jag som säljer delar, CB900 är det bästa som finns då det ska krängas attiraljer.
Honda och Mercedes är som Alfa Romeo och Fiat fast tvärtom, de är riktigt dåliga men alla tror de är bra.
Alla vet ju exempelvis att Alfor rostar men har du ens sett en rostig Alfa av de senaste 20 årsmodellerna, det är nog lika ovanligt som en rostfri Merca som är äldre än två år.
Honda hade en riktigt dyster period 1978-1985, då gjordes inte många rätt fast sen kom de tillbaka.

onsdag 15 mars 2017

BSA B24 Silver Star 1939


Ska sälja vår BSA Silver Star B24 1939 då den aldrig kommer komma först på priolistan och såvida inte göras klar av mig.
Gamla svenska papper finns och den mesta tiden har den snurrat i skogarna runt Zinkgruvan.
Motorn ska enligt föregående ägare ha startats för 20 år sedan och fungerat bra, kan inte garantera att det är sant.
Gaffeln har det rotats med, nedre länkarna sitter fel. Det finns nytillverkad gaffel att köpa för ca 5000-6000 kronor men det är egentligen bara stolpen som går genom ramen som behöver bytas. Om du har en sån eller en hel gaffel så är jag spekulant.
Frän ovanlig sporthoj från förr, kör den som den är eller renovera. Pris 39 000 kr
Bilda kö


Bilen ovan visar hur framhjulet inte är på rätt plats, vet inte varför det har ändrats, försprånget är ca 80-100 mm nu vilket är en ok siffra fast i detta fall minus 80-100mm, eftersprång.


tisdag 14 mars 2017

Konsumenttips

 Min yngsta dotter Doris fyllde tio för ett par dagar sedan och fick en cykel som handlades in på Biltema. Min äldsta dotter har också en cykel från samma butik och när den plockades ihop så lärde vi oss hur det ska göras och nu upprepades det igen.
Det går att handla cykeln ihopsatt, kostar lite mera och min gissning är att en får vänta ganska länge innan den kan hämtas, en halv timme eller kanske till och med en hel.
 Nu tror jag att personalen på Biltema plockar ihop jonnen på en kvart ungefär men för mig tar det långt över en timme trots eller kanske för att jag med stor sannolikhet är bättre på cyklar än de på de som bara jobbar där och även om det inte är så skulle nog även jag plocka ihop den på mindre än 15 minuter om det var min uppgift på just Biltema.
Problemet är att det räcker inte med att sätta dit lösa medskickade delar, först ska det plockas ner. Alla lager bör tas isär, fettas in och justeras, fälgar riktas, vajrar smörjas osv och det tar tid men cykeln blir troligen många gånger bättre och håller ett par år till i slutändan.
Tipset är alltså om du ska handla cykel, köp den inte ihopplockad och handla även med lite konsistensfett om du inte har det hemma.
Har förövrigt en fantastisk Crescent dam från 1953 med treväxlat Torpedonav (mycket ovanligt) som Doris hade cyklat bättre på men vilken unge vill få en gammal cykel.
Se länk till annat Nonshineinlägg. http://nonshine.blogspot.se/2016/03/crescent-special.html

måndag 13 mars 2017

ISR Laverda

 Den här cykeln frågas det om lite då och då, var tog Spinnin Wheels ISR Laverda vägen är frågan och svaret är att Janne visserligen inte har kvar skroten men däremot Laverdan.
 Har hört historien om denna för länge sen så ta det med en nypa salt eller ännu hellre om du vet berätta sanningen.
Han som beställde ramen Acke kryssade i hela tillbehörskitet, ram, hjul, bromsar, gaffel, stötdämpare, tank, styren, fotpinnar osv. Byggde sen ihop allt, målade den guld och åkte till besiktningen som kan ha varit i Södertälje för att registreringsbesikta.
 Väl där på stationen så blev det anmärkningar vilket säkert de flesta får på nybyggen men ägaren till denna tappade helt enkelt lusten sen, åkte hem igen och sen dess har den inte körts.
Vad det var som felade vet jag inte men låt oss ponera att det var dålig halvljusbild och hög ljudnivå som var käpparna som träddes in i magnesiumhjulet.
 Detta brukar inte vara värre än att det fixas sen är det klart men inte här icke. En kan ju undra hur den första ägaren och likaså byggaren tänkte, måste ju ändå grävt ett skapligt hål i libran och förväntningarna bör varit enorma.
Tror att den går att köpa för den som vill fixa halvljusbilden samt packa om dämparen.