söndag 6 april 2025
Georgia-Alabama-Louisiana-Mississippi-Texas, och sen tillbaks till Georgia
Galveston Texas
Någonstans i Mississippi
Alabama
MotoGP i Austin
onsdag 19 mars 2025
Fotstöd
När jag byggde Supersport Suzuki lät jag skära ut fotpinneplattor, blev ett par extra då som kom väl till pass nu. Praktiskt att kunna ha samma delar på olika hojar, enklare reservdelshållning då. Är ju tänkt att båda cyklarna ska tävlas med i år.
Spaken är Fireblade, pinnen är TZ.
söndag 16 mars 2025
Gammal gaffel
Har lagt lite timmar på ett par gaffelben till Hondan som byggs. De flesta i klassen verkar tycka Yamaha R6 är grejen, vet det då jag sålt flera till slika hojar. Egentligen är dessa helt regelvidriga men det är inte mitt problem, däremot kan det bli mitt problem om jag har för ny gaffel.
Suzuki GSXR750 1985 är grunden, om det blir bra återstår att se, fast jag är helt kass på att använda gaffeln då jag kör. Anser mest att den är till för att hålla i framhjulet då det ska bromsas. Bakdämparen däremot är en annan historia i min värld, den används och den är inget instrument. Renoverad och fin.
tisdag 4 mars 2025
Honda CBR600F Formula 80-87
Detta är inte det roligaste bygget jag gjort, blir en halvmesyr men en snabb sådan hoppas vi.Hjulen kommer från min Supersport Suzuki, tanken är att kunna använda samma hjul på båda cyklarna.
onsdag 12 februari 2025
Köp en vinnare i 750
Vill tipsa om en Rob North Trident på Blocket, försökte bygga en sån själv för ett antal år sedan och vet vad det kostar. Priset de begär är helt rimligt, skulle kunnat köpt den själv om det inte vore för att jag redan har en vinnande hoj i klassen, fast Robben skulle nog vara ännu mer vinnande. Om du inte vill köpa en Rob North kan du handla min Seeley Norton, den är bevisat snabb och tillförlitlig. Kostar även mindre.
Köp vinnarhojen 2024, 90 000 krKöp en ännu troligen snabbare för 150 000 kr
måndag 20 januari 2025
Stiltje
Inget händer här, vi har haft lite andra saker att ta hand om den senaste månaden som gjort att Nonshine prioriterats bort. Men ingen har ringt och klagat så det kanske är dags nu att avsluta detta projekt tids nog.
Men under tiden det beslutet ska tas så kan ni läsa en text jag skrev till MCM Classic och blev påmind om idag, läste om den och den var ju riktigt kul.
Skrev för ett par år sedan en text om en specifik kund.
Flera gånger har andra företagare pratat med mig om sina egna upplevelser med
kunder. Olika branscher men samma problem. Här kommer ett annat kundrelaterat
problem. För att få plats med texten kan den inte radas upp utan du får läsa
den som ett samtal där varje punkt innebär just punkt innan jag eller kunden
tar nästa mening. Så låt tänka oss in i situationen att det ringer och jag
svarat med Thomas, Spinnin Wheel, som alltid.
Har ni delar till motorcyklar. Ja vi har delar till motorcyklar, vilken
modell söker du till och vilken del. Jag
har en Honda. Vilken Honda har du och
vilka delar söker du. Jag har en Honda
CB. Vilken Honda CB har du, hur många
kubik och vilket år. En sjufemtio. Och vilken årsmodell har du. 1981. Har
du en F, C eller K. Jag har en CB750. Jo jag vet det men vilken har du, F, C eller K
modellen. 1981 är min Honda tillverkad. Jo men det finns tre olika modeller av CB 750
1981, C, F eller K. Min har fyra
cylindrar. Ja det har alla CB750, har
den skivbroms bak eller trumbroms. Den
har två skivor fram. Jo det vet jag men
nu undrade jag vad du har för broms bak, skiva eller trumma. Vänta så ska jag kolla. (Tre minuter senare) Det
är trumbroms bak. Då har du en K eller
C, K är en ”vanlig” motorcykel, C är en Custom, vet du vilken du har. Hur ser man skillnad. Om du står kvar vid motorcykeln kan du kolla
vad det står på sidokåpan, den under sadeln. Det står CB750C. Då har du en C som i Custom, vad behöver du
för delar till din motorcykel. Har ni
delar till den Hondan. Ja vi har det,
vad söker du, vi har säkert 25 stycken backar med delar som passar din
motorcykel, så om du kan berätta vad du behöver kan vi kolla. Har ni inte en lista. Nej, vi har inte en lista, en CB750 Custom delar
de mesta delarna med de andra modellerna och även CB900, det skulle ta veckor
att göra en lista men om du säger vad du behöver så kollar jag gärna. Ni har alltså inte någon lista. Nej som sagt, men om du vill ha bilder på
grejorna kan du mejla frågan så återkommer vi med svar. Vad är mejladressen, är det den som står på
hemsidan. Ja, så vad behöver du till din
CB750C. Jag behöver inget, skulle bara
kolla vad ni har…
Detta är inte ordagrant återgivet men troligen inte så långt
ifrån, det saknar dock de gånger frågan ställts mer än en gång för då skulle
det blivit ännu mera tradigt. Denna typ av samtal och även mail kommer hela
tiden. Ibland går det så långt att jag ger upp, ”Vi kan inte hjälpa dig med
detta” även om vi nog skulle kunna. Norrmännen är bäst i denna gren om det nu
går att briljera här. Troligen kan inte ens hälften av de norska
förfrågningarna svaras på utan ett eller flera returmail med frågor likt de ovan.
Har dere deler till Yamaha?
Förr när vi bodde i Stuvsta brukade jag ibland hamna i den
lokala moppebutiken. Där kunde det bli roligt på riktigt, Niltan som trist nog
inte finns med oss längre fick stå ut med mycket. Diplomati var inte hans bästa
gren och surnade ofta ihop på femtonåringarna, då blev det mer intressant för
mig som åskådare. Bäst var det då en pappa kom in och skulle köpa någon
specifik del, minns ej vad. Niltan frågar vad det är för moppe sonen har, svar
kom direkt. En röd. Niltan tar sats igen och undrar om han möjligtvis vilket
märke det är. Det är en EU-moppe säger pappan. Jo, alla moppar är i stort sett
det säger en allt mer irriterad mopedhandlare och frågar om det är en scooter
eller en offroadmoppe. Pappan verkar tycka alla dessa frågor är helt
oväsentliga och sätter näsan i vädret och drar till med. Det ska väl du veta,
säljer inte du mopeder eller…