måndag 4 augusti 2025

Ducati 250 Racer

Provade denna hoj på Årsracet och det gick bra, eller i alla fall nästan.
Efter lite justering blev det pole position men under racet missade jag en del med en varvning som gick helt åt skogen samt även missade växlar som kan skyllas lite på högerväxel men mer på kusken. 

 Tvåa var inte gott nog så lite mer jobb med utväxling och lite justering av växelspak gav en klar förstaplats i race 2.

Ducatin är till salu och jag hade en lapp på den med denna text under helgen, läs och begrunda.


Ducati 250 Mk3

Cykeln köptes av Brancato i England på nittiotalet som färdig racer. Efter det har den underhållits och uppdaterats kontinuerligt fram till 2016 då förra ägaren slutade tävla. Den största uppdateringen gjordes då en motor köptes från den kända Ducatitrimmaren Peruzzi i Italien.

Motorn har en tätstegad växellåda men med standard etta för att vara med i starten vilket är bra att vara i våra korta race. Andra bra saker är torrkoppling, högkapacitets oljepump, dubbla tändstift, Dyna tändning, avgasrör från Gibson, Dellorto/Malossi förgasare.

Provar den nu i dagens konkurrens om den är snabb nog vilket vi hoppas och tror den är då den vann race förr och klassen var större då.

Kolla racet och se hur det går, jag kommer varva till 10 000 rpm vilket är mindre än vad den klarar.

Om du vill köpa den är den till salu, med ny lack kommer den bli hur snygg som helst.

Pris 57 000 kr 

fredag 18 juli 2025

Yamaha TD1C



 Jag köpte mig en TD1C på auktion, en av Kölas gamla cyklar. Har börjat pilla med den och det här är fina grejor. Allt och då menar jag  allt är lagt omsorg på. Titanskruvar, aluminiummuttrar, säkrade fästen. Har nog aldrig haft en cykel som jag blivit så imponerad av när det gäller såna här grejor. Nyrenoverad verkar den vara också. Fin lack, puts och sånt där.

Har ett minne av när jag körde cb450 racer och var ganska snabb. På en på banträff på nittiotalet  körde jag ifatt Köla in i Torparn, stekte honom ut ur den och gasade vidare. Då kom han tillbaka och det med fart, som ett möte. På gamla Sviesta med långa rakan gjorde min Honda ca 180 km/h, Kölas TD1C klarade lätt 200. Kan vara den på bilderna, hoppas det.

Det är en äkta TD1C ram men motorn vet jag inte, troligen TD2 men de är lika egentligen.  

tisdag 1 juli 2025

Yamaha TD2B


 Lite livstecken efter detta längsta uppehållet i Nonshines historia. Har funderat på racingen och lägger ner sexhundrorna för i år och satsar på 2026.

Byggde en Yamsel med TD2 motor förra året om du minns, målet var att vinna NM i 350cc vilket gjordes men Yamahan fick aldrig visa vad den gick för egentligen då den snabba motorn gav upp redan i Finland på våren. 

Bellö har nu renoverat denna skurna veven och jag ska försöka få ihop grejorna igen med rätt puffra, målet är vinst på Årsracet.

Vann även ett NM med Norton förra året och den tänkte jag även ta med till Linköping.

Sen finns det en knarr till som borde testas så det kanske blir 3 klasser men ingen av de som det var tänkt från början.

Vi får se.

torsdag 29 maj 2025

Racingen

 Jag har varit och tävlat i Finland, det gick sådär. Supersport Suzukin har ett fel jag inte hittar, varvar endast 11700 varv. Kan låta mycket men all riktig effekt finns efter det.

Nybyggda Hondan fungerade men då all kraft las på Suzukin blev det inget fixat med den, kommer nog fungera bra tids nog. Tror den har potential.


lördag 17 maj 2025

MC Veteranen nr 2 2025

Måste gör lite reklam för tidningen vi skriver i, vi är Börje Eriksson, Malke och jag.
Bli medlem om du inte är det
Då kan du läsa om att åka till USA, hur gör man egentligen.

Och Olle Ohlsson Yamaha IT175 är också en sköning som du kan kolla på.
 

söndag 11 maj 2025

Keihin 33

En sak har köpts till CBR600 racern, resten fanns på Spinnin Wheel.  
Det som inte fanns var ett gäng Keihin 33or så de handlades direkt från Japan av Bito. Dyra var de men då resten knappt kostat något alls mer än arbete så fick det bli så, gungor och karuseller.
Kanske ger de även ett par hästar till, är ganska säker på det, motorn är otrimmad för nuvarande.
 

måndag 5 maj 2025

Bit för bit


 På plats nu, ganska mycket nu på plats men det är ganska mycket mer som ska på plats.

fredag 2 maj 2025

Plåtarbete

Har märkt genom tiderna att original tändningar  kan vara lite tveksamma och jag har inte tid med tveksamheter. Byter ut den mot Dyna 2000 som har nackdelen att dra en jävla massa ström men fördelen att leverera gnistor i alla läge. Det är heller inget som måste programmeras utan enkla vred sätter varvstoppet.
Plåten gick förvånansvärt bra att få till. Kapar med flexen och det har aldrig funkat så bra i aluminium men de tunna skivor jag använder nu gör arbetet enklare. Jag ska återkomma med sort senare om du behöver.
 

onsdag 30 april 2025

CBR600 just nu

Sakta går det framåt, bit för bit, del för del. Igår kom avgasröret på plats, byggt av ett GSXR1100 Motadsystem samt en slipari från en Hornet 600. Om det funkar vet jag inte, brukar inte räkna ut sånt här, blir då bara besviken då det inte funkar.

 i en bra värld är den klar för test nästa vecka men världen är inte alltid så vänlig.

tisdag 29 april 2025

Yamaha TD1

Om det är en A eller B modell minns jag inte men läcker är den, som hittad.
Finns att beskåda på Barber i Alabama

 

måndag 21 april 2025

Tidigt åttiotal

Vi har lite grejor som gärna skulle säljas hela
Honda VF750S, startad, läckande förgasare 5000 kr



XV 1000 Midnight Special, återkommer med pris men den är startad, igensatta förgasare.



 

tisdag 15 april 2025

Barber

 

Vi var på Barber Museum i Birmingham Alabama och kikade lite, har sett massor med exklusiviteter .
Värt en resa och i nästa nummer av MC Veteranen kan du läsa om både Barber och hur du tar dig dit. Bli medlem om du inte redan är det.






Det fanns även cyklar och bilar i andra färger.

söndag 6 april 2025

Georgia-Alabama-Louisiana-Mississippi-Texas, och sen tillbaks till Georgia

Har varit på en tur till USA med min gode vän Börje, 400 mil på 8 dagar.
Galveston Texas
Någonstans i Mississippi
Alabama

 MotoGP i Austin

onsdag 19 mars 2025

Fotstöd


 När jag byggde Supersport Suzuki lät jag skära ut fotpinneplattor, blev ett par extra då som kom väl till pass nu. Praktiskt att kunna ha samma delar på olika hojar, enklare reservdelshållning då. Är ju tänkt att båda cyklarna ska tävlas med i år.

Spaken är Fireblade, pinnen är TZ.

söndag 16 mars 2025

Gammal gaffel


 Har lagt lite timmar på ett par gaffelben till Hondan som byggs. De flesta i klassen verkar tycka Yamaha R6 är grejen, vet det då jag sålt flera till slika hojar. Egentligen är dessa helt regelvidriga men det är inte mitt problem, däremot kan det bli mitt problem om jag har för ny gaffel. 

Suzuki GSXR750 1985 är grunden, om det blir bra återstår att se, fast jag är helt kass på att använda gaffeln då jag kör. Anser mest att den är till för att hålla i framhjulet då det ska bromsas. Bakdämparen däremot är en annan historia i min värld, den används och den är inget instrument. Renoverad och fin.


 

tisdag 4 mars 2025

Honda CBR600F Formula 80-87

Bygger F2 racer av en Honda vi haft i en massa år. Ändrade lite på uväxlingen av dämparen bak, öronen som svetsades dit är från början motorplåtar gjorda i Nortonfabriken. De var redan sönderkapade så inget ädelt har förstörts mer än vad det var från början.

 Detta är inte det roligaste bygget jag gjort, blir en halvmesyr  men en snabb sådan hoppas vi.
Hjulen kommer från min Supersport Suzuki, tanken är att kunna använda samma hjul på båda cyklarna.