måndag 8 november 2010

Rykrör

Har fortsatt smida på avloppet till den engelska superbiken. Ursprungligen är det ett originalrör från en Suzuki RF900 ca 1994, olika skäl finns till att det har valts just ett sådant bl a att det är i rostfritt, det fanns fler en två på Spinnin`Wheels lager, är snyggare tillverkade än konkurrenternas pipor, det är ett 4-2-1 system, det kommer finnas ljuddämpare som inte låter om det behövs. Skälen är många men viktigt är att RF900 är en hoj som går riktigt fort utan att ens göra anspråk på att vara en snabb hoj vilket med största säkerhet kommer smitta av sig på min GS motor. Troligtvis är det den modell som är snabbast 0-100 fortfarande över 12 år sedan den gick ur produktion. Det finns säkert någon superchaufför som kan få en 1000R, R1 eller nya BMWn att gå lite snabbare men sanningen är visst att med den gamla Suzukin är att kusken behöver inte vara expert för att avverka tider under 3 sekunder. Det är väldigt få som klarar det på en sporthoj.
Märkligt är att vid jämförelse mellan olika system från olika år och märken så finns det inte någon klar linje. Det finns 4-1, 4-2-1, den sistnämnda kan ettan och fyran läggas ihop i första kollektorn men även ettan och tvåan som på bilden, dessa har radikalt olika tändföljder 180 kontra 360 grader. Det finns även förbindelserör mellan olika krökar som även de kopplas på olika sätt, ibland endast mellan 2 krökar. Diametern på rören kan även skilja radikalt, RF 900 har 35mm med ZX9R med mer 10% mer effekt har ca 30mm. Om någon hade frågat mig så hade jag trott att det fanns en formel som var bäst men mina studier visar att det inte verkar finnas en självklar väg att vandra. Tänk på det när någon tvärsäkert förklarar vad som gäller och vad som är bäst och sämst. Inte ens Honda, Suzuki, Kawasaki eller Yamaha verkar ha koll på läget utan behandlar olika motorer som olika individer.
Den pipa som hamnar på min hoj kommer vara myckat väl anpassad, det är jag helt och fullkomligt säker på.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar