Om en bortser från olika prototyper, fabriksracers och andra specialare (inte Special den är vanlig) så är Rudgen på bilderna den ovanligaste modellen enligt expert på ämnet. Tillverkad under 2 månader 1923 och de flesta var treväxlade.
Hittades av min far i Irland 1984 och hämtades till Sverige då.
Har småforskat lite om Rudge för att fylla på kunskapen och förvånas över hur ivriga de var på att förändra år från år. 1911 till 1922/3 så tillverkades Multin som är sig ganska lik genom åren men efter de så byts det motorer var och varannat år, även relativt olika motorer med samma kubik tillverkas under samma år även om nästan alla hade fyra ventiler. Det där med att putsa på befintliga konstruktioner var inte melodin i Coventry. Ulstern hade nog en sorts topp varje år, vissa klarade sig två år som 35-36 och 37-38.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Topparna -35 och -36 hade olika gjutna "öron" på stötstångssidan .
SvaraRaderaRunrun
Fick en bild av en fin Rudge 1915 i Skåne av polarn för ett par veckor sedan. Kunde inte klistra in här så du får den via mail/Sjöborg
SvaraRadera