måndag 6 juni 2016

Smokey

 Först en av de mer förhatliga skruvarna i motorcykelhistorien, ser ni skruvskallen rakt under kolvbulten på FZR motorn, det finns en till på andra sidan. Dessa två gör att den som vill byta växellåda i en sån motor måsteplocka isär hela motorn inklusive topp och cylinder endast för att lossa dessa två illbattingar. Nu är det så att just lådorna i dessa motorer är inte bra och många byten har gjorts så ett arbete som är trist men inte så många timmar på blev genast dubbelt så stort och till kostnaden av en hel packningssats som hos Yamaha säkert kostar 2-4000kr.
Kanske finns andra motorer som har lika dumma lösningar men på en massproducerad från en stor känd fabrik måste det vara de värsta och mest besvärliga två bultarna som finns, det hade gått att lösa på annat sätt genom att dra dem underifrån som alla andra i stort sett har inklusive de från pianofabriken.
En bättre och mer pålitlig knota hjälpte Börje mig med att starta igår, oljefyllt vevhus ger dimmiga nejder men bra verkar den gå, nu ska bara allt annat fixas på Rudgen från 1930. Den är förövrigt för jävla snygg, mannen från Gullvalla blev nog lite sugen men denna ska behållas en stund.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar