Kjell Watz gladde mig dubbelt idag, först skickade han in vad han menade var facit på Julknåpet och sen bilder på den nu kompletta Crescentracern.
Har inte direkt koll på historian gällande denna men tror att Billy Andersson var inblandad i denna knarr. Motorn är en svensk tvåtaktare med tre cylindrar som gjordes för båtracing där den var framgångsrik. Flera försök gjordes med att använda den i både solo och duohojar och har nog läst att det var i England den första av alla slogs ihop men kan ha fel.
Tror att det aldrig blev så bra som det var tänkt även om det säkert fanns potential för framgång, just denna gjordes det nog resultat med ibland.
Mest känd blev den Monark som Rudi Kurth byggde och Mick Grant skulle köra i VM, tror att han slutade som fabrikschaufför efter först träningen på Anderstorp.
Fin är den i vilket fall och säkert skulle den kunna bli ruskigt snabb med dagens teknik.
Styrdämparen är en antik sak som jag inte minns mycket om men Kjelle berättade mycket om just en sån då han sökte efter den, har en lika på min Bakker TZ kanske.
Oftast är det problem att få de engelska lådorna vänsterväxlade, här blev det tvärtom.
Angående facit så finns Watz i närheten av vägen som går till Åtvidaberg, där fanns det också ett Facit, gick sådär för den lilla fabriken, Kjell klarade sig lite bättre, lite...
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
DENDÄRINGA hojen vill vi absolut se på banorna till sommaren 2017!
SvaraRaderaVar inte Morgan Rådberg inblandad i den där cykeln, eller liknande?
SvaraRaderaGS Räven
Sååå jäkla snygg!
SvaraRaderaSka den uppvisningsköras så får det nog bli med öppna blåsor, som det var på den tiden den kördes. Var ju snabbare än Ago på MV:n på Anderstorp. Har gått några gånger på Isle of Man med Billy. Senare med Morgan Rådberg som chaufför på Anderstorp mm. Släpp på ljudkravet så kan ni nog få höra den någon gång under kommande sommar. Christer W
SvaraRaderaSatan på en cykel, vilken fantastiskt fin cykel
SvaraRaderaJag var hos Billy och såg denna motorcykel när han höll på och sätta ihop den några år innan hans bortgång. Det var folk som tryckte på honom att sätta ihop den. Han var lite motvillig att sätta ihop den förstod jag. Synd att de som köpte loss den inte har dokumenterat dess historia, en smärre skandal!! Jag vill minnas att han sa att han både byggde och körde denna maskin.
SvaraRaderaLärde känna Billy riktigt väl på 80-talet, efter att ha gått parallellt med honom i många år innan, och det var inte första hojen med båtmotor. Och han var väl en av de bättre byggare/mekaniker som vi haft i landet, med en grym bredd på saker han gjorde, men alltid lika noga och med extremt bra slutresultat. Och en j-igt kul prick när man väl kommit förbi det sträva yttre. En man saknar m a o.
SvaraRadera