fredag 16 november 2018

Snedtänkt



Då jag startade Ducatin i onsdags för första gången gick den väldigt illa, lätt så trött. Trodde det var förgasaren tills jag noterade färgen på kröken som gått rejält varm trots endast högst en minuts igångande.
I den ganska tunna pärmen som kom med den lilla italienaren finns det en väl seriös instruktion om hur tändningen ska ställas in. 

Började kolla tändning som enligt instruktion var perfekt inställd och även vettig enligt intuitionen min. I alla fall ända till kicken rördes på, om en motor går baklänges eller inte finns det nog ingen standard för men denna gjorde det. Alltså medurs set från vänster sida och då mina vänner var tändningen ca 84 grader felställd. Turligt nog fanns det även en avdragare med M19x1 gänga verktygslådan, hur stor var den chansen.

Detta borde inte ens vara möjligt då svänghjulet är upphängt på kil och plattan endast går att montera på ett sätt och sen justeras ca 10 grader.

Kollade vidare och du kan notera den skumma gröna färgen på centrumet, hjulet har varit isär. Inte heller detta borde vara så att det skulle kunna bli fel men det har det blivit.

Jag har aldrig sett en sådan tändförställare i ett svänghjul förut men vid återmonteringen måste det blivit knas, troligen har det tänkts att motorn snurrar framåt och sen kollats nog innan hjulet nitats ihop.
Tog bort kilen, syftade in tätt tändläge genom att vrida på hjulet och hålla kolla på kolven, drog dit det, sen gick motorn bra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar