tisdag 2 mars 2021

Elmeck Alton

I min iver att få rensa ur verkstaden har nu AJSen från 1957 kommit upp på bänken. Efter julhelgens fiaskon så beställdes en ny Alton växelströmsgenerator och den monteras nu. 

På den var ett större kedjedrev monterat för mera snurr och det gick inte alls att justera in kedjan korrekt med jämnt antal länkar. men turligt nog hade vi den mekaniska avarten halvlänk i rätt dimension så det blev finemang allt i hop till slut.

 Nu ska det bara kopplas och detta med plusjord förvirrar mig mycket, borde inte vara så svårt men tanken blir fel hela tiden.

3 kommentarer:

  1. Plusjordat är en j-a utmaning för skallen!

    SvaraRadera
  2. Du får det att låta så enkelt. För oss andra hobbymekaniker hade det tagit månader att lösa detta. Tommy

    SvaraRadera
  3. Fast det var ju inte enkelt, jag höll ju på en vecka runt jul med detta. det slutade med att jag gav upp och handlade nytt trots att jag fick originalgeneratorn att funka men inte hela kedjan av el. Vet ännu inte varför, det fungerade på bänken då det provkördes.

    SvaraRadera