torsdag 28 januari 2010

Överväxel


Motor nummer två saknar även den 2 växlar, hoppas att det är ettan och tvåan. Detta skulle bli att trean blir ettan och hög etta är rejsigt. Ställer mycket krav på den minimala kopplingen så det kanske vore bättre om ettan och sexan är vakanta, då blir det en halvlång etta och sexan är kanske en överväxel. Överväxel är inte bra, det tycker jag inte om. Högsta växeln ska vara italiensk, motorn ska nätt och jämt orka varva ut. Alla bilar från Italien utan undantag klarar att varva ur på högsta växeln. Den Suzuki Swift som vi hade en gång gick fortast på trean, tappade fart när den fjärde petades i. Om kärran varit från Italien däremot, med den utväxlingen skulle Swiftens på femman gått in på rött vid 270 km/h och varvat ur när trehundra närmade sig. Hayabusa är en annan Suzuki 1300, har förövrigt nästan lika motor som Swift. Den går nästan trehundra på riktigt, när man kommit dit så kan man lägga i högsta växeln.
Motor nummer två är i bra skick, vi ska byta lite lager, se om veven behöver riktas, kickmekanism ska bort. Kanaler ska kollas mot cylinder, detta heter förövrigt något på tvåtaktsspråk men vi andra kallar det blåtryckning.
I Schweiz har de fyra stycken officiella språk. Ett av dessa är italienska, i Österrike vet jag inte hur det är men hoppas att de talar italienska där med, Forza Puch!!!

3 kommentarer:

  1. Månne 72:ans 125 enduro hade samma motorblock? Den verkar ju ha funnits i 5- & 6-växlad version, enligt http://www.bikez.com/search/index.php

    SvaraRadera
  2. Jag letar, jag letar för fullt, har hittat men tio lax sätter gränser.

    SvaraRadera
  3. Borde kanske finnas an kalkylsammanställning till dags dato? Jag förmodar att du sett denna "bankväxel" http://tinyurl.com/yfxajdn

    SvaraRadera