Ibland så lurar man sig själv. Jag har varit helt övertygad om att Puch M125 är sexväxlad, det har varit en av grunderna för mitt beslut att bygga just en Puch.
Vi har nu plockat isär motorn och tittat hur den ser ut inuti. Den har vissa egenheter som inte är normala, kopplingen sitter t ex på vevaxeln. Ni som har plockat isär en Dakota eller annan delstat eller hör till den kanske mindre skaran som har haft en Quickly vet ungefär hur det ser ut. Denna lösning fanns även på tidiga Yamaha racers som TD1 och TD1B och var kass på en 250 racer. Fördelen är att kopplingen blir mindre då den sitter på rätt sida av primärdrivningen eller fel beroende på hur man ser det. Kopplingen kan hursomhelst vara mindre då den snurrar ca 3 ggr snabbare än en normal koppling. Mindre betyder lättare, lättare är bra. Lättare är dock inte bra om den ska ta hand om värmen som bildas vid flitigt utnyttjande av kopplingen. Kopplingen brinner snabbt upp vilket var tidigare nämnda Yamahaers problem, vi får hoppas att Puchen inte går lika fort som en Yamaharacer.
Annan fin detalj är att ramlagrena delar olja med växellådan, nackdelen är att dubbla packboxar ger högre friktion samt ramlagret på tändsidan är ett stort tungt rullager som antagligen har hög friktion. Jag tror att det är rullager pga kopplingens placering som ger axiella dragkrafter.
Blocket har spruckit så det behöver svets.
Efter att ha räknat växellådsdrev ett flertal gånger så visade sig att fabriken hade glömt att sätta dit 4 st drev. Jag vet bestämt att det ska vara 6 växlar i denna motor men det verkar som Puch Werke inte har förstått det och bara plockat dit 4 spikar i lådan. Hade Puch funnits kvar skulle det ha blivit en reklamation för deras ofog att missa denna detalj.
Skarpögda och andra ser att det finns 2 stycken motorer, jag har hittat en till. Undrar om den har enligt mig rätt antal polleter.
Bloggen har fått sin första registrerade hangaround om det fortsätter i denna takt kommer det finnas 1000 anhängare om 3 år.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar