Min gode vän Urban har även han likt jag ett hävdelsebehov som ger sig uttryck i att vi har varsin blogg. Herr Engström hade hittat amerikansk Yamaha racerreklam på nätet som han fränade sig med förra veckan. Då undertecknad inte är lika bra på datorer och amerikanska språket fick jag leta reda på en svensk analog motsvarighet som hängde på en vägg. TR2 gick att få loss för 11815kr, TD2 för 11290 spänn. Enligt texten finns 10 stycken av varje modell till värderade spekulanters förfogande samt uppmaningen att beställa direkt. Själv skulle jag inte ha tvekat på att ha beställt men 11000 kr var nog mer 1969 än idag. Är det någon som vet hur mycket det var då, vad tjänade Svensson eller hur mycket fick man lätta på pluskan för att få köra iväg med Volva 142.
Kent Anderson vann VM-race med TD2 1969 som var ganska standard, så bra var dessa knarrar.
Alltid svårt att redovisa statistik, det är inte lätt att kunna göra jämförelse med samma parametrar.
SvaraRaderaEn jämförelse som haltar något ger följande: Ser man till inflationen så torde 11 000 kr år 1969 vara ungefär detsamma som 86 931 kr år 2011. Medianlönen för en man (torde oftast vara en man som köper en racer) var år 1969 21 278 kr och år 2010 var den ca 320 400 kr.
Fortsätter man jämförelsen så torde alltså en utgift om 11 000 kr år 1969 belasta årsinkomsten med ca 52%. År 2010/2011 så skulle motsvarande belastning vara ca 27%.
Kul resultat, jag beställer två st tack!
/LeKung
En liten paralell, 1971 kostade det 6800:- att köpa en Kawa500 H1:a
SvaraRaderaTriumph Bonneville var billigare.
// Hans F
1999 fick man slanta 169000 för en TZ eller RS 250. De vann man inga VM-lopp med. En kamrat till mig köpte en Honda RS250 det året och den räckte inte ens till att vinna SM-tävlingar med. När han skaffade en Aprilia vann han SM totalt.
SvaraRadera