En god vän till mig har två stycken turbohojar i sin imponerande samling. Honda CX500T och Suzuki XN85 saknas i samlingen och om du vet av ett exemplar i exemplariskt originalskick så finns det en spekulant. Han hittat de två svåra som är Kawaskin och Yamahan så de andra ska nog hitta hem till Eskilstuna de med. Det sägs att Suzuki tillverkade ca 1100 eller 1300 XN85 totalt, 300 såldes i Sverige vilket gör att dess sällsynthet på exempelvis Blocket är ringa men i den stora världen är den en riktigt rar fågel. Av de trehundra som kom till Sverige gissar jag att Spinnin Wheel har skrotat minst 5 stycken men troligen ett par till. Nästa en procent av all produktion har alltså hamnat i våra hyllor. Dessa siffror baseras på antalet av vissa mer svårsålda delar vi har i lådorna.
Att ha en komplett turbosamling är nog igen dum tanke förövrigt, för ca 50-80 kronor kan man nog ha en komplett samling vilket enligt mig torde vara en sund investering inför pensionen.
Kawasaki 750 Turbo, pris nästan 50000kr enligt Bikekatalogen då den var ny, en GPZ 1100 var ett par tusen billigare likaså GPZ 900 som körde åttor kring en turbo och var avsevärt modernare. Undrar vem som ville betala för en sån, tror att detta var den turbomodell som kom ut sist, på förseriebilderna hade den nitad aluminiumhelkåpa och annat fränt. På riktigt blev det en GPZ750 med stressfläkt och sprut från elvahundran.Yamaha 650 Turbo är en av de mest utflippade hojarna som har lämnat ett produktionsband i större antal. Det ryktas om att Blixt Gordon har en som tjänsteknarr, Buck Rogers vet jag har en.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar