söndag 20 april 2014

Kilspår

 Plockade fram femhundran idag, ska försöka lägga lite omtanke på den för att få den att gå lite fort. Den hänger inte med i klassen längre och ska testa en ny tändning på banträffen som jag hoppas ska ge mer pulver. Om den gör det ska väghållningen få sig en rejäl duvning.
 Kommer ha samma typ av magnettändning som Pecketten har som fungerat mycket bra. På Suzukin finns det ej kil på vevaxeln så om rotorn ska bort så är det svårt att få dit den på samma plats igen. Hondan är dock utrustad med slik nymodighet så ett kilspår fick hyvlas ur konan.
Ni vet säkert hur detta görs men om ni glömt så slipas ett snabbstål till i rätt tjocklek som är samma som kilen, fästes i verktygshållaren sen börjar man veva släden fram och tillbaka samtidigt som toppsliden vevas ut någon halv tiondel per hyvling. Slutligen så har man förhoppningsvis ett kilspår på rätt plats.
Det svåra med denna operation är inte hyvlandet utan riggandet av verktyg och bit. Imorgon så hoppas jag kunna fortsätta med resten.

2 kommentarer:

  1. Ambitiöst och redigt.
    Hatten av!

    SvaraRadera
  2. Blev inte svarvchucken magnetisk istället för rotorn??
    Vänligen
    Jocke Glad

    SvaraRadera