torsdag 1 maj 2014

Knapparna

 Har denna afton monterat tändsystemet lite mer permanent. De röda knapparna ger en skillnad på 5 grader så det kommer gå geschwinnt att med hjälp av laptimern hitta inställning som ger mest effekt.

 Knapparna är kopplade till dessa CDIer, egentligen så har dessa införskaffats för att de har ställbar varvtalsreglering, knapparna är en bonus. Maxvarv blir 10 000 rpm. Anledningen är att det missas ganska mycket växlar i lådan och då är det bra om motorn inte rusar, har sett 13-14000 rpm på varvräknaren ibland, det är så skrämmande så jag tog bort tachometern och kör utan.
Boxarna matas av denna manick som monterades på vevaxeln, har något med magneter och annan svartkonst att göra.
Sen hamnar gnistorna dessa spolar innan de slutligen hamnar i fyrfemtins dubbelstiftstopp.

3 kommentarer:

  1. Varför behöver du egentligen dubbla CDI boxar? Är det för att en spole på vevaxeln inte kan försörja två dubbelspolar.

    Jag har fortfarande inte lyckats klurat ut hur det kan fungera på min egen 450. Där har jag ett Boyer system till en CB500 four och en dubbelspole som matar båda tändstiften. (har ju inte lyxat till det med dubbla tändstift som du).

    Rent tekniskt borde, i mitt fall, då ena cylindern tända på insugtakt ifall jag nu inte kommer ihåg helt fel. Hur kan det fungera?

    SvaraRadera
  2. Grundsystenet är uppbyggt för en cylinder, sen är det dubblat för 2 eller 4 cyllar. En CDI skulle räcka för en parallelltwin som en Norton dock.
    Om du har CB 500 system med en spole så får du sammanlagt 8 gnistor på fyra takter. Energin som åtgår för att tända gnistan är dock låg i okomprimerade utrymmen, tro att i volt räknat blir skillnaden ca 10 000volt kontra 100 000 volt för energi som åtgår. På lite mer avancerade batterisystem använda en pickupspole samt olika form på givaren så den håller reda på var gnistan ska, två spolar men med 4 gnistor på fyra takter, mindre energiåtgång.
    Kallas waste spark och användes fram tills dessa att tändspolarna hamnade direkt på stiften för 10-15 år sedan.

    SvaraRadera
  3. Det märkliga är att den som "tänkt till" har tagit bort en magnet från rotorn? Eftersom spolarna på Boyerstatorn är seriekopplade så borde inte detta spela någon roll, eller?

    Hur som helst har jag bara en dubbelspole kopplad till ena utgången så det blir väl max en gnista per takt (två fick jag det till i min tankevärld)

    Kan hända att jag monterar systemet i min testrig någon gång och verkligen testar hur det fungerar. Eller så kanske jag skulle prata snällt med någon som kan göra ett simuleringsprogram

    SvaraRadera