Har kommit över en extrafräsig Guzzi från 1954 med det fina modellnamnet Super Alce vilket på svenska blir Superälgen. Grundmodellen kom redan 1932 eller likande och sen gjordes det en stor uppdatering ett par år senare då halvtoppen försvann och det blev toppventiler för hela slanten. Målgruppen var militär och polis men enligt ett rykte ska var tionde gjorts civil och denna är ett tionde exemplar. Mycket ovanlig modell som kostar i militärutförande på olika auktioner och liknande i Europa 50-80 000 kr men en civil torde vara mer åtråvärd.
Om cykeln har originallack eller är en gammal renovering vet jag inte men den är i bra skick, verkar vara väldigt lite sliten när den synas noggrannare. Annat som märks vid en slik syning är att inget är normalt på denna cykel och dess uppbyggnad samt att den innehåller en rejäl nästan överdriven dos synlig och extraintressant mekanik.
Kommer sälja denna knarr då jag ändå inte kommer åka på den.
Om någon därute som läser detta sitter på en bok med Guzzihistoria kolla gärna den om det står något om modellen, finns inte mycket på nätet att hämta.
Passagerarhandtag, javisst
Fyrtaggare
Centralfjädring
Öppna ventilspel 1956, som en Manx, toppmodernt
Originallock
Att köra denna kräver lite tillvänjning, går bra men frambromsen är lite klen och bakbromsen manövreras med hälen, skumt, javisst.
lördag 8 augusti 2015
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Prata med en man en gång i Mandello del Lario tror jag det var, som berättade att det en gång nästan hade varit kört för honom, då han kört hem från jobbet i verkstadsoverallen som fastnat med skörten i svänghjulet så han stått på näsan. Fin moppe som drar i mina trådar ända ner i lädret. Men jag e belagd me köpförbud av frun :-( //Johan
SvaraRadera