Naturligtvis har det gjorts motorcyklar efter denna princip, men förmodligen är fransmännen ganska ensamma om mer än ett märke i serietillverkning. Derny började som solohoj men kom senare i tandem utförande, till och med en viss utveckling förekom, så ovanstående variant två såg småningom dagens ljus.
Den snarlika Parisproducerade konkurrenten Narcisse rosade marknaden endast 1951, så kanske vann Dernyn?
Er reservbloggare har ju under sommaren köpt (och sålt) ett antal tandemcyklar, så att det finns en fascination för denna lösning bör inte komma som en överraskning. Men visste ni att redan en mycket ung Säterman hade storslagna planer på temat?
Denna nästintill CAD/CAM liknande "ritning" hittades nyligen i gömmorna efter år i glömska. Projektet var i princip klart. Merparten av delarna var insamlade. Planen klar: Automatmotor, för att slippa krångla med växellänkage. Fotbroms bak, handbroms fram, för att slippa lite krångel och för rättvisans skull. Det skulle bara göras... Vem blir först med att knycka, OCH färdigställa, denna idé?
En kille som fått ihop en typ av tandemcross tänkte lite annorlunda...
Detta chassie från förlängesedan försett med en Rotax tandemtwin är nästan säkert en maskin som kan skrämma även stora pojkar.
En annan bra sak med tandem är att man får med TVÅ veckans brallisar på en hoj.
Ödmjukt
Eller varför inte
SvaraRaderaMed den definitionen är ju en vanlig MC en tandem. Eller krävs det separata sadlar? (finns det en massa äldre MC som har) eller krävs det dessutom dubbla "styren" som den orginalbloggaren sålde
SvaraRaderaRotaxmotorn körs väl i superkartarna med ca 80 hk.
SvaraRaderaRotaxmotorn körs väl i superkartarna med ca 80 hk.
SvaraRadera