Var generation har sin legend. Pratar vi tvåtaktscrossar så är förstås Silverpilen en legendar, Huskys 390 en annan. Kollar vi med "småpojkarna", de under fyrtio, är KTMs 380 en legendarisk hoj.
Men den pappsmälla som har ett närmast mytiskt skimmer är ändå Hondas CR 500. Denna gigant i crossvärlden fanns, i olika utföranden, i produktion mellan 1984 - 2001 och därefter nytillverkas en specialare med denna motor av ett litet amerikanskt företag, så än i dag kan du köpa ett derivat rakt över disk!
I ett garage mycket nära Sätermannen står numer ett exemplar i gott skick. Han fick tom glädjen att vara behjälplig vid monterandet av det flång ur kartong nya FMF systemet. En cykel de flesta betraktar som en överdrift vinner naturligtvis på att förses med trimdelar...
Skönsången denna apparat bjuder på lockar och tilltalar, ihop med legendstatusen bidrog den till ett allmänhetens stora gillande och begapande när den provlektes på klassiska Brunnsjön den nyssvarande helgen.
Undertecknad fick möjligheten till provkörning. Första körningen på ett par år på sjöis, första gången nånsin på Finndubb och första gången på en CR 500 i kombination med min talanglöshet gjorde att det inte direkt slogs några rekord. Dock upplevdes inte cykeln som besvärande slö...
En punkt på listan avprickad, CR 500 körd.
Ödmjukt
Apropå Silverpilen. Jag har lånat en Silverpil av en på jobbet som vi i MCV ska ha i montern. En störtskön båge med Flinktopp eller som man säger i skåne Flinka-topp. Kom förbi å glotta på Gunnars båge vettja// Sjöborg
SvaraRadera