1992 kom den, cykeln som förändrade massor, inte riktigt lika stora massor som GSXR750 gjorde 1985 men ändå massor.
Sporthojarna hade börjat feta på och bekväma till sig men Baba snidade ihop den första Firebladen och då blev det smidigt igen. 893cc och 185 kilo räckte och blev över mot loket GSXR1100 eller oljetankern FZR1000, förövrigt två modeller som varit nog så smidiga ett par år tidigare.
900an var lättare än alla 750 och troligen även alla 600or i alla fall från Japan, den var helt enkelt fränast fram till R1 kom 1998 i alla fall bland vanliga knuttar.
Att plocka isär en sån här är fint, finishen är hög och detaljerna fina den omtalade men sällan sedda Hondakvaliten är närvarande på CBR900RR.
Johans CBR som syns på bilden ska dock inte isär, riktigt fin originalare med rätt färg, till och med blinkersena är rätt och att det sen är den sextonde tillverkade gör inte saken sämre. Kan bara avundas honom.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar