Den gamla SJA schasen lade av på väg hem för en vecka sedan. Inga problem, välsmorda pedallager och nära hem. Problemet diagnostiserades till tändhatten som helt enkelt gått av, gammal metallmodell från sent 40-tal så inget konstigt med det. Ny hatt kom i lådan och monterades i går.
Cykelskrället vägrade starta, trots låång nerförsbackerullning vägrade den fortfarande envist. Att den här typen av tändhatt som helt enkelt löds fast på kabeln fungerar avgörs mycket enkelt med en okulärbesiktning. Så vad var fel? Kunde metanolen och oljan separerat under en veckas stillastående, sånt här är jag ju inte erfaren på? Men så om det bara låg slibbig olja i botten borde det blandat sig eftersom jag fyllde på bränsle inför turen och sköljt en skaplig volym genom förgasaren under mina försök. Fel bränsle? Det som gjorts sen sist det fungerade är ofta boven, det har man med tiden lärt sig. Nä, rätt dunk... Efter att förgasaren pillats isär och återmonterats ville det sig ändå inte...
Vad har hänt sen sist? Just ja! Blev ju nytt stift när jag ändå var på gång! Snabb kontroll visar att det nya stiftet är två uns längre, precis lagom för att kolvtoppen skall nå åt att knacka ihop elektroderna.
Det som gjorts sen sist det fungerade är ofta boven, minns det och spar tid.
Ödmjukt
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar