fredag 11 augusti 2017

Nu så kör vi

Eftersom Pecketten är uthyrd till nästa race och jag ändå måste åka till Gelleråsen och min snabba älskade 350 småHonda inte existerar enligt Nordiska Maskinkommittén så får jag bygga en annan knarr om det ska varas med fast det där med trefemtio har jag gett upp så det får bli en annan klass.

Från början ville jag köra den i åttiotalsklassen Formula 80-87 men där är den inte godkänd så det får väl bli parad. Försökte få till en regeländring förra vintern så att det skulle finnas en liten chans om en vill tävla med cyklar tillverkade perioden 80-84 men det gick inte, klassen borde egentligen heta Formula 85-89 då det egentligen inte är någon idé att föra något som är tillverkat före 1985 om en vill vara med och fightas.

Plockade upp Watz gamla ISR på bänken för att sätta ihop den då det ändå behövs, har planer för framtiden med denna cykel och då vore det bra att få dra i alla fall en repa innan vintern på den.

Det är i alla fall så att anledningen till det eventuella deltagandet i Karlskoga är test, tävlandet kan kvitta just nu.

Undrar om den kommer bli godkänd, den kanske inte existerar. Fast vem bryr sig i paradklassen, billigt blir det också då anmälningsavgiften är mindre, passar mig som inte bara är dryg utan även snål.

9 kommentarer:

  1. Ducati TT1 tillverkades redan 1982 eller 1983 beroende på vem man ska tro på! Och det, Thomas, är en riktig vinnarhoj på fler än ett sätt!

    SvaraRadera
  2. Det är det jag har misstänkt en längre tid. Du vill egentligen köra långlopp. Och med en ISR är det bara säga lycka till. Du och en snabb kusk till blir ni oslagbara.
    GS Räven

    SvaraRadera
  3. Oslagbar, det låter bra fast då får jag nog hitta numret till Stoner och fråga om han vill vara andrakusk.

    SvaraRadera
  4. Varför är den (om det är Watz:en du menar) inte godkänd i F80-87?
    Med vänlig hälsning,
    Henke Nyberg

    SvaraRadera
  5. 1200cc, gränsen på volymen är 1100cc i den klassen. Jag ville ha en regeländring som skulle ha tillåtit fri kubik på motorer tillverkade innan 1986 men det röstades ner.
    Internationellt är just denna formel stor med trimmade Katanor, XR69or, olika andra specialare med det gemensamt att de har rejäla motorer.
    Kunde nästan se mig själv susa fram på en ISR med en GSX1100 motor på 1300cc fast det var endast jag som hade den önskan.
    Det finns en norsk som har bromsat sin GSXR1100 till 166 hkr, svårt att ens försöka slå den med en motor som väger 20 kilo mer samt har en nästan dubbelt så tung vevaxel.

    SvaraRadera
  6. Tor-Björn Andersson12 augusti 2017 kl. 18:49

    Märkliga klassindelningar,så om någon tex skulle vilja tävla med ex Dubbel-Anders dunderklump no 1,eller Skölds norska 6 timmars/super production Katana,så får det bli med en cylidervolym på 1100 cc i stället för dom 1168 cc dom existerade med,nja då gör du rätt i att bara åka parad,ska bli kul och se ISR racern igen på Gelleråsen då jag själv var där då Kjelle premiärsegrade med den 1981.

    SvaraRadera
  7. Angående Robbans förslag om Ducati så har jag funderat på saken men efter att ha sett hur Spile har kämpat med sin TT1 med var det verkar otroligt mycket mekaniserande så tror jag det är en illusion.
    Den dagen någon bygger en riktigt preppad CBR eller den märkliga FZR400/600 kombon som är godkänd så kommer det inte finnas någon som når den.

    SvaraRadera
  8. Nä, ska man lyckas slå CBR'er och FZ'or så får man nog vänja sig vid tanken att blanda olja i soppan...
    Då kan man till och med spöa 160-hästarsslädar på våra Nordiska gokartbanor.
    Heja 2-takt!

    SvaraRadera
  9. Undantag finns alltid men jag hävdar att då någon bygger en seriös 600 och har en förare som kanske inte riktigt är lika bra som du Klas men nästan så blir du tvåa.
    Har dock själv funderat på NS400F vilket borde kunna vara en annan variant.
    Klas ESW är lite som min småHonda, låg vikt och körbarhet kompenserar effektbristen.

    SvaraRadera