Har en färdigpreppad Z1000 motor som vilat under bänken, den satt från början i Rickmanen och var en av anledningarna till köpet av den cykeln.
1075cc och något som kallas steg 2 portad topp, allt gjort på MotoSpeed under åttiotalet för massor med pengar.
Vi har plockat av toppen och slipat in ventiler samt bytt ventilfjädrar. Det där med fjädrarna är lite av en noja för mig, har alltför ofta plockat isär motorer med fjädrar som gått av.
En sedelärande historia om detta är om den troligen bästa Formel 1 motorn genom tiderna Ford Cosworth DFV. Den började efter att ha fungerat väl i många år fallera allt oftare utan att något hade ändrats. Efter mycket kliande i skägg och massor med fler haverier hittades felet. Motorer som hade lagrats en längre stund var de som gick sönder och det visade sig vara så att de ventiler som varit öppna under tiden var de som drabbades av fjäderbrott. Ny rutin infördes att motorerna skulle vridas runt enligt schema under lagring och vips slutade haverierna då inte ett fåtal var komprimerade under lång tid.
Överfalls skruvarna är det nästa alltid gängpaj på, denna topp var det endast en helicoil som behövdes till.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar