Revolutionsåret 1968 rullade han ut sin URS racer, Helmuts hemstad var
Ursenbach därav namnet. Motorn konstruerades av Fath med målet att få en så bra
motor som möjligt för det specifika syftet att vinna VM med. Låg tyngdpunkt,
fyra cylindrar, insprutning och en oortodox tändföljd för mjukare gång.
BMW
vann alla titlar mellan 1954 och 1974 förutom två år, då slagna av URS.
Mig veterligen är detta den enda gång som konstruktören,
tillverkaren, föraren har varit en och samma person och vunnit VM. Det är en prestation som kan
ses med stor beundran på, den ensamma människan mot den stora fabriken, alla
älskar en underdog.
Bilderna togs på museet i Hockenheim, ett mycket fint museum väl värt ett stopp.
Kan du förklara det där med "oortodox tändföljd" är du snäll.
SvaraRaderaNormalt tänder en rak fyra 1342 med jämna intervall på 180 grader men då Helmut tyckte det gav en för rå gång blandade han lite och gjorde om så den efterliknar en boxer i gången med 90 grader mellan vevtapparna och vad jag tror endast 90 grader mellan två tändningar, sen kanske 270 i tomme innan det blev två inom 90 grader igen.
SvaraRaderaYamaha introducerade detta på R1 2009 och kallar det då Crossplane. Typ lika tanke som Helmut hade över 40 år tidigare.
Där ser man. Tack för info
SvaraRadera