lördag 28 april 2018

Helmut "Geniet" Fath

När Helmut Fath två år efter att ha blivit världsmästare i sidvagnsracing 1960 inte ansågs värdig av BMW för att få reservdelar till sin Rennsportmotor så sattes en boll i rullning. Istället för att knyta näven i fickan så tog han sats för att slå tillbaka och det gjorde med besked 6 år senare. 


Revolutionsåret 1968 rullade han ut sin URS racer, Helmuts hemstad var Ursenbach därav namnet. Motorn konstruerades av Fath med målet att få en så bra motor som möjligt för det specifika syftet att vinna VM med. Låg tyngdpunkt, fyra cylindrar, insprutning och en oortodox tändföljd för mjukare gång. 

BMW vann alla titlar mellan 1954 och 1974 förutom två år, då slagna av URS.
Mig veterligen är detta den enda gång som konstruktören, tillverkaren, föraren har varit en och samma person och vunnit VM. Det är en prestation som kan ses med stor beundran på, den ensamma människan mot den stora fabriken, alla älskar en underdog.
Bilderna togs på museet i Hockenheim, ett mycket fint museum väl värt ett stopp.

3 kommentarer:

  1. Kan du förklara det där med "oortodox tändföljd" är du snäll.

    SvaraRadera
  2. Normalt tänder en rak fyra 1342 med jämna intervall på 180 grader men då Helmut tyckte det gav en för rå gång blandade han lite och gjorde om så den efterliknar en boxer i gången med 90 grader mellan vevtapparna och vad jag tror endast 90 grader mellan två tändningar, sen kanske 270 i tomme innan det blev två inom 90 grader igen.
    Yamaha introducerade detta på R1 2009 och kallar det då Crossplane. Typ lika tanke som Helmut hade över 40 år tidigare.

    SvaraRadera
  3. Där ser man. Tack för info

    SvaraRadera