onsdag 7 oktober 2020

Magnettest

Måste lära mig lite mer om magneter och har börjat med att testa en Bosch. Kommer från en som ska ha hållit på med amerikanske grejor och denna är för två cylindrar. Riggade upp den i svarven och märkte upp lite gradtal på chucken.
Det står 42 på den och då kan en sån som jag tro att det är 42 grader som menas, alltså Indian. Har sökt lite men inte kommit fram till svaret, tror att det har med annat att göra.
Gnistor fanns det hursomhelst och med stroboskop kom jag fram till att förskjutningen är ca 202 grader. Efter att ha räknat hit och dit kom jag fram till att Indian borde ha 201 och Harley 202,5 så imorgon ska det dit mer exakta gradtal. 
 Sen ska laddningen kollas också, hur nu det ska gå till, har lite idéer. Om du vet så var ej blyg, dela med dig av kunskapen,

7 kommentarer:

  1. Ett resultat från interwebben är

    BOSCH D1A TYPE LS42 MOTOSACOCHE / ARDIE / VICTORIA / D-RAD / BMW. 1930 - 1935

    SvaraRadera
  2. Jag har kollat runt förut och de där spanjorerna verkar mest killgissa på olika cyklar från länder som det talas tyska i.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ungefär som att "förra ägarn höll på med amerikanskt" så då hör den nog till sådan 😁

      Radera
  3. Den hör till en V-twin på enligt uppgift som jag har mätt fram på ca 47-48 grader, då det knappast finns såna är Harley mest troligt. Men det finns även Husqvarna ett flertal amerikaner och annat. Mätningarna är ok men troligen så är magneten sliten eller så sviktar drivningen som är en slang.
    Min åsikt om spanjorernas killgissningar kommer sig av att exempelvis Ardie och BMW inte kan ha samma magnet, V-twin och boxer tänder olika, det var inte en killgissning från min sida.
    Jag brukar sällan gissa mig fram förövrigt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om jag inte säger att jag gissar vill säga.

      Radera
  4. Gradtalet brukar kunna hittas instansat på brytarringen om det inte är bortnött av ålder och långvarigt bruk. Husqvarna har väl 50 grader såvitt jag vet, Indian har jag för mig var 43 grader. Men lite vanskligt att hämta uppgifter ur minnesbanken numera, med tanke på hur många gånger jag ätit födelsedagstårta. Motala-Watzen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inget konstigt med det, ju större databas desto längre tar sökningarna.

      Radera