söndag 7 februari 2010

Blocksamarbete

Motorn är nu ihopsatt, vi har bytt ett par lager, tätningar och riktat vevaxel. Nya cylindern med kolv har monterats. Ingenting har filats eller trimmats, vi kommer i början endast försöka få den att gå bra med hjälp av större förgasare, bättre tändning och pipa. Efter banträffen så kommer vi veta om den har någon effekt att tala om och kan justera upp den om det behövs. Målet med enna motor är att ha en tillförlitlig motor som fungerar hela tiden.
Om ni har läst tidigare inlägg på bloggen så vet ni att det finns en extra motor, den ska trimmas hårdare. Tvåtaktstrimning har för och nackdelar, fördelen är att det är billigt att hålla på med, särskilt i vårt fall då vi knappast kommer hitta några dyra trimbitar att köpa. Nackdelen är att det är lätt att få det fel då bensinångornas väg in i motorn upp till förbränning och vidare ut i expansionskammaren är komplicerad. Fyrtaktare är lite enklare, mera in och ut med relativt enkla parametrar. Felix Wankels skapelse Wankeln ska visst vara exeptionellt lätt att få snurr på, större hål mer effekt. Alla som någon gång har varit på folkrace och sett en typ 3a med Mazdawankel i tror nog på den teorin.
Nästa år ska vi nog bygga en sidovagnsracer med Sachswankel eller wanklar för att komma upp i volym, fanns i snöskotrar på den tiden har jag hört. Undrar om Wankel räknas som fyrtaktare då blir det tidsgräns 1972 så det borde gå, tvåtakt har 1967 så det blir nog värre. Ska fråga maskinkommiten vid tillfälle eller om någon från den samlingen kan svara direkt på bloggen vore det finemang. Fatta fränt med dubbla wanklar matade med dubbla Dellorto 44 SS1.

1 kommentar:

  1. Ni har ju två motorer så varför inte gå "all in".
    Se http://nortonfastback.com/puch/250/?p=67

    SvaraRadera