måndag 8 februari 2010

Stiltje

Det har inte hänt något med Puchen på ett par dagar. Vi väntar på styrlager så vi kan börja plocka ihop chassit.
Under tiden som jag inte gör någonting ska jag plocka ihop 2 st Honda XL 250 motorer till den racer jag/TGR Teknik byggde till Classic Bike. Bilden visar den första toppen som satt på men som tyvärr har rasat så mycket att den har blivit ersatt. Man kan se på bilden var insuget satt från början, man kan även se var det hamnade sedan. XL är en mycket fin motor, ni som har mekat med Husqvarna, Husaberg eller KTM fyrtakt kan känna igen på toppens layout. När HVA började experimentera med fyrtakt så skaffade de en XL topp som de monterade på en tvåtakts Husqvarnabotten, när de sedan började producera fyrtaktare så blev den mycket lik Honda XL. När Husaberg startades var det ungefär samma konstruktörer som gjorde den toppen. Sen köpte KTM Husaberg och det har sagts mig att en anledning var att de ville komma åt toppens konstruktion. KTM har de senaste åren gått över till DOHC så nu har den gamla Honda toppen blivit omodern.
Idag såldes gashandtaget från Puchen så nu finns det en hundring till att handla för.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar