Här kommer ett resonemang som troligtvis inte stämmer men kanske.
En kubikmeter luft väger ca 1 kg och helium väger mindre än ingenting, troligtvis har en kubikmeter helium en dragkraft på minst ett kilo. Ponera att en slang innehåller 10 liter luft om det är okomprimerat då skulle luftens vikt vara ca 10 gram och samma mängd helium minus 10 gram, då torde hela cykeln bli 40 gram lättare, inte helt illa.
Det går även bra med väte |
var inte blyg i så fall med att dela din kunskap.
Jag har fått mothugg angående att kväve inte skulle påverkas lika mycket av värme från en läsare från Lindesberg, stämmer visst inte med gaslagarna. Får forska lite mer.
SvaraRaderap*V=n*R*T
SvaraRaderaSäger inget om atomnummer...
/Ingenjör'n
Vad har du valt för material i kåpa, cuts o tank?
SvaraRaderaKevlar och kolfiber borde ju bli lättare än glasfiber (och aluminium)!? Ja naturligtvis beroende på hur mycket material som används.
Väger du hjälm, skor, töj och handskar oxå? Kanske sidekallingar är lättare än bommull?
Vad har du valt för material i kåpa, cuts o tank?
SvaraRaderaKevlar och kolfiber borde ju bli lättare än glasfiber (och aluminium)!? Ja naturligtvis beroende på hur mycket material som används.
Väger du hjälm, skor, töj och handskar oxå? Kanske sidekallingar är lättare än bommull?
Hjälmen är vägd, resten av skyddsutrustningen får väga vad den väger, mer vikt mer skydd.
SvaraRaderaKolfiberkåpor och liknande är dyrt och samtidigt en självklar viktminskande åtgärd, detta handlade lite mer om billiga inte fullt så självklara sätt att få ned vikten. Att använda helium är mer ett skämt, kommer inte användas.
Hadde man färdiga formar kanske någon av båtbyggarna i Österbotten kunde göra någon kåpa av restbitar. Något måste ju bli över när dom gör segelbåtarna
SvaraRaderaFormarna är nog det som kostar i små serier, de glasfiberkåpor jag köper från Ragged edge är även riktigt lätta, viktvinsten är inte något som kan bortses ifrån men ett kilo för kanske 5000kr är lite saftigt.
SvaraRadera