Gårdagen ägnades åt att reda upp i pannrummet, lyfte in fräsen i höstas och efter det har det varit som det har varit. Nu är det lite mer ordning, men knappast klart, en dag kommer det bli det, eller inte.
Fräsen som antagligen har ett mörkt förflutet då den är tillverkad i Tyskland 1943 har en finess som inte är så vanlig men ack så bra. Det går att mata fräshuvudet upp och ner som på en vanlig bänkborrmaskin, tror att det kallas pinodmatning. Normalt när ett jobb som exempelvis fräsning av ventilurtag ska göras så behöver kolven som ska bearbetas spännas fast i rätt vinkel men här vrids hela huvet, förenklar avsevärt. Visst skulle just detta jobb gå att göra i en helt vanlig fräs men tänk att det skulle vara ett hål som ska borras snett i rätt vinkel så blir det enklare att uppskatta finessen.
Granlundare är grejor som funkar bra i många lägen, 1,1 mm togs bort på insugssidan och 0,8 på avgas.
Du kanske noterade att en svarvchuck användes som skruvstycke, minst tre anledningar finns till detta, saknar ett maskinskruvstycke, har en fyrbackschuck, det fungerar utmärkt för detta jobb.
Gjorde även en hylsa för fastspänningen av kolven, Honda XL250 originaldel förövrigt.
Slutligen så är det skönt att meddela att allt gick bra, om jag hade lyckats fräsa sönder denna pistong på ett eller annat sätt så skulle jag nog lagt ner projektet, i alla fall för i år.
torsdag 16 april 2015
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar