Plockade isär transsidan på XL Hondan igår och där inne fanns det arbete att utföra. Kopplingen var sliten och det mesta av det som slitits ut fanns på botten eller i filtret.
Oljepumpen drivs av ett drev som sitter på baksidan av korgen via ett slavdrev som sen går till kickdrevet för att till slut nå pumpen. Detta är dimensionerat för att klara av kickar som baktänder och är egentligen för vekt för det men som i vårt fall endast driva en oljepump väl överdimensionerat. Började först med att fixa med en kedjedrivning vilket skulle lätta motorn med 7-800 gram men det föll på rotationsriktning. Startade då svarven, efter en stunds gnidande på drev och axlar lyckades jag tillverka över 300 gram spån.
Hittade även annat som inte fyllde någon större funktion och när kvällen kom är motorn ungefär 450 gram lättare än den var vid gryningen.
I en av Moderskeppets lådor fanns det nya lameller, troligen inte menade för denna modell men passade finfint, hårdare kopplingsfjädrar plockades från en annan kartong. Nu så ska en packning fixas så är det klart för montage. Önskar att jag inte bara var dryg utan inte heller så snål, då skulle det där aluminiumskruvssortimentet som jag har suktat efter i flera år funnits hos mig, hade varit värt 100 gram till när kåpan ska dit.
tisdag 7 april 2015
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar