måndag 26 oktober 2015

RD 350 LC



 Att det finns en generationsklyfta mellan Skrotbaronen och Sätermannen har redan visats. Kanske är det den som gör att han missar en av mina toppkandidater på sin lista? RD 350 LC var långt ifrån den första tvåtaktscykeln på marknaden. Små, billiga transportmedel med enkel tvåtaktsmotor hade redan funnits huuur många som helst. Extrema, snabba, komplicerade tvåtaktsraketer hade också funnits i antal. Men den första cykel som var enkel, pålitlig, snabb, busig, multisäljande och drevs av en tvåtaktsmotor kom när Yamaha presenterade sin RD 350 LC.
 I en tid när begreppet radhusbiker myntades å folk trodde att motorcykeln var ett fordon avsett för billig pendling kom RDn och visade in oss på den rätta vägen igen, hoj åker man för att det är kul! Folk som aldrig åkt hoj, folk som trimmade sönder hojar, folk som uppskattade teknik, folk som kunde köra hoj, folk som hade racingambitioner, folk som aldrig borde åkt hoj, alla köpte/stal de en RD 350.
 En enhetsracingklass instiftades. Cykelns vidareutveckling tillverkades på licens i Brasilien nästan tio år efter sin "död". RDn kan nog sägas ligga till grund för att vi fick en era, tyvärr nu utdöd, av roliga, avancerade och allt annat än "förnuftiga" tvåtaktare på våra vägar (RGV, TZ, RS osv). Motorn tillverkades för annat bruk (Banshee) till 2012, alltså drygt trettio år efter debuten. Dessa kvalifikationer borde borga för en plats på listan.
 Det främsta argumentet är dock från den tid det begav sig och kommer av smeknamnet, "Tussilago" (först i diket på vårarna): Har du inte vurpat en RD är du ingen knutte.

 Ödmjukt

3 kommentarer:

  1. Jag tycker nog att det enda Svenska MC märket av betydelse borde plats någonstans. Husqvarnas 2 taktare dominerade ju stort såväl i motocross som enduro under många år. Som bruksmaskin var ju märket stort under 30, 40, 50 talet. Visst fanns ju dom hypervassa V twin Qvarnorna men det var ju inte särskilt många tillverkade.
    Svårt att peka på någon av dessa men en Husqvarna borde platsa.

    SvaraRadera
  2. Sant! Ett märke som varit stora inom TT, cross, enduro OCH pendling bör definitivt platsa! Alla de fyra stora jappsarna förstås, men sen då? Så många är de inte, Cagiva? Jawa? CZ? Kanske, men ingen av dem på Huskys nivå. Nån som har fler kandidater på "Allroundlistan"?

    SvaraRadera
  3. rd350 är lite av en våt dröm.
    /bop

    SvaraRadera