tisdag 20 oktober 2015

Tändande gnistan

Jobbar mest med annat, demontering, säljning och sånt, har inte så mycket att berätta. Gjorde ett jobb som sällan görs i helgen dock.  
 Startade en Rudge från 1932 men innan det small i rören var det ganska mycket annat som fick ordnas. Stift saknades bland annat och då endast NGK hittades och de inte hade varit till mer hjälp än att ställa till med förtret så fick en annan lösning hittas på. Trots att det säkert finns över tusen tändstift i min ägo så var bristen på slika med 18mm gänga besvärande men hittade slutligen en låda Fordstift. De har som all vet konisk tätning som inte funkar i Rudgetoppar så det fick justeras i Martinsvarven. Just detta med att svarva stift känns lite lustigt men det ordnade sig, startade fint.

2 kommentarer:

  1. Hmm kan inget om Rudge men vet att de hade 4 ventiler långt innan de var påtänkt i det uppgående solens land....vad skall det bli av det ?

    SvaraRadera
  2. Som Rudge dom kopierade av Triumph som i sin tur kom med fyrventilsteknik 6 år efter Indian's 8-ventils (4+4) board track racer osv.

    Å andra sidan har Honda gjort en 8-ventil per cylinder motor och det långt efter att Rudge försvann som MC-tillverkare.

    Varför visar du tändstift i stället för motorcykeln? Har Rudge motorer stift med samma värmetal som Ford?

    SvaraRadera