Har jobbat lite med småHondan och just nå så går det bra, den lite större veven på bilden ovan har 13mm längre slag än vad 250-axeln mäktar med.
Problemet var att den inte får plats i den mycket välpackade XL250in och även att ramlagerlägen och diametrar behöver flyttas och ändras. Mätte först upp den och endast 2 hundradelars orakhet är bra.
Svarvade om ramlagertappen samt även minskade diametern på skinkorna med 7 mm. Vän av ordning kan tycka att den nu borde balanseras då det har ändrats ganska rejält på balansfaktorn men det är ett problem som jag inte kommer lägga ner tid på. Om det visar sig vara ett skakmonster vid uppstart så kommer det problemet återupptas.
Balansfaktorer är en kompromiss och en teoretisk önskan om att det ska bli rätt, en gissning kan tyckas, en illusion om att det blir bra om exempelvis den sätts till 50 procent. Nu så kommer jag inte bli besviken om illusionen spricker då den inte fanns i mitt huvud. Sen behöver heller inte tid läggas på problemet som högst troligt inte blir ett slikt.
På plats, klapp på axeln på både mig och i motorn.
torsdag 16 februari 2017
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar