Har provat Gileran idag och efter att ha lämnat ett rökmoln värdigt Winston Churchill längs en försvarlig del av banvallen började den släppa lite, blev till slut urbränd på all gammal olja. Sen började den gå bra.
Fäste Laptimern på tanken och körde ett på fullgasrepor och kunde konstatera att moppen var felväxlad för en medelålders nittiokilosman. varvade inte ur på fyran och storknade på femman. 67 ärliga kilometer i timmen blev det till slut på rak väg utan vare sig med eller motvind.
med två kugg mindre fram så fixar den nog lätt och ledigt en bra bit över sjuttio, med en mindre femtonåring säkert åttio.
Att ha moped i Sverige var roligt men det var säkert ännu bättre i Italien.
Den Gilera jag köpte 1986 med 60cc, 20mm Dellorto klockades då till 85km per timme, även då på fyran fast med tillägget att det var högsta växeln.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Kan det vara så att du tänkte återuppta det bloggen ursprungligen beskrevs handla om? Tvåtaktsracing i Jarno's anda!
SvaraRaderaFörmodar att du har kvar Tunturi'n (Puch:en) i något hörn? Kanske du skulle ta och återuppliva det projektet? Eventuellt "lura" grabben att köra racing? Han har kaske rätt matchvikt?