Honda CB450 verkstadsmanualen är tryckt 1966 i juni och då särdeles tidig. Snygg är den också, samt finns i min bokhylla så den kan beundras då och då.
Skrev ju om glädjen med att få brev och Bosse skickade ett som var fyllt med glädje för ett par veckor sedan vilket har nämnts. Klibbor och tidningar fanns i kuvertet och
i en av de Classic Racer som kom med fanns det inte bara ett ultraintressant test av Mervyns 250 Rudgar utan även en massa bilder på särlingar från trehjulingsvärlden.
Det var något bekant med en motor som den ständigt utanför boxen tänkande Rudi Kurth plockat ihop och se där, han hade läst manualen extra noga och byggt som det är ritat eller så var 66orna såna från fabrik. Har visserligen haft ett par K0 men kanske de tidigaste var av liggmodell.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Har för mig att det fanns en variant i någon av Hondas bilar också. Förmodligen deras tidiga formelbil med tanke på kapaciteten i motorn. För övrigt finns den en "CB450 Shop Manual, Provisional" från 1965. Naturligtvis även den i mitt bibliotek.
SvaraRaderaMotorn satt i en liten hundkojemodell, finns en i Hedemoratrakten!
SvaraRaderaÄven om motorn till N360 & N600 uppges baseras på CB450 så är det inte mycket som ser lika ut. Hade ju varit lite fräckt ifall man kunnat montera N600 cylinder och topplock på en 450. Men dessutom är N600 en parallelltwin så då hade det blivit problem med veven...
SvaraRaderaMen å andra sidan ifall man nu har en sådan vev redan 😎
RaderaEn sådan som på bilden här ovan.
Tjo. Tror inte att motorn någonsin sett ut så. är förmodligen ett sätt att visa hur motorn hänger ihop i en enkel 2d vy.
SvaraRadera