Då det är en massa mer kubik i motorn än det var tänkt från början passar det inte bara sådär direkt.
Blocket måste fräsas upp och då hålen för fodrena inte är runda så är det svårt att träffa rätt. Fick ta en omväg för att få fason på problemet. Steg 1 vara att göra större hål i en original cylinderfotspackning, försökte klippa lite snyggt först men gav genast upp den iden. Tillbaks till svarven och tillverkning av hålslag, XL250 cylinderfoder blev donatorn. Sen blev det finfina hål med 82 mm diameter istället för 76mm.
Efter kontroll att de passade las den på blocket som sen fick hålen markerade med tusch.
Sen efter det gick en timmen till att tillverka ursvarvningsverktyg som var så långt att det gick fritt för pinnbultarna. Försökte ta bort en och likt tidigare nämnda klippning gavs även den tanken upp.
Till slut var det bara starta fräsen och köra 10 graders lutning på huvet så blev det rätt, cyllen passade sen som den berömda pitten i Greta.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar