fredag 22 juni 2018

Midsommar

Fick en midsommarhälsning från den andra Räven, han med prefixet GS. Tackar för den och vidarebefordrar till er.

Här kommer det även lite läsning för er, det andra kåseriet jag skrev i Classic Bike, detta är den bäst skrivna enligt mig.


Första, andra, tredje

Brukar påstå att jag är bra på tre saker gällande att tävla i Road Racing racing eller ibland om jag är ödmjuk två saker men vi håller oss till trippelvarianten då ödmjukhet inte hör till någon av dessa tre talanger. Den av de tre som är viktigast är första varvet på ett race, har ingen direkt startsträcka för att slå om från loj till fullt ös och kan därigenom köra fort på momangen och ta mig igenom ett startfält snabbt eller bygga upp en ledning om det startas från första led. Min talang nummer två som jag upplever det är att även andra varvet där det fortfarande verkar vara så att mina konkurrenter inte alltid har kommit upp i fart och min eventuella ledning ökar. Den tredje saken som är till min fördel kanske du kan gissa vad den är, och ja du gissade säkert rätt, varv nummer tre.

Ungefär tre minuters racing av elva till fjorton som ett vanligt classic racing heat pågår, det är jag bra på, sen gäller det att hålla undan för de som kommer med fart bakifrån fast de brukar inte komma ifatt. Den sexfaldige världsmästaren Jim Redman som hade garanterat fler talanger än tre, eller två, menade att race ska vinnas i lägsta möjliga fart och där är det inte svårt att hålla med Jim för en sån som mig. Känner inget som helst behov av att sätta snabbaste varv och förvånansvärt ofta så har min bästa varvtid inte ens räckt till en fjärdeplats så om det endast var just varvtiden som räknades som avgörande skulle jag nog blivit tvåa eller sämre ofta.

Trots de mediokra bästa varvtiderna så har jag ändå vunnit mer än jag förlorat de senaste åren och det beror på just på, första, andra, tredje.

Speedway vore nog annars sporten, en minut racing men det är så svårt och alldeles för lång och otymplig är min lekamen. Isracing kanske skulle funka bättre men som ursprunglig östgöte så var den aktiviteten långt bort då det knappt fanns is överhuvudtaget. Motocross fanns i uppväxtens Finspång fast 45 minuter + två varv känns sådär.

Vad ska det då satsas på när det känns som nya utmaningar behövs, självklart Enduranceracing. Logiskt eller hur.

Förr kördes det 24 timmar i sträck och det görs det fortfarande i modern racing men i europaserien för Classic Endurance körs det endast 4 timmar så i jämförelse är det ju nästan som Speedway fast en inte behöver vara max 1,69 lång och hårdare än Honken för att vara bra. Förr var de även bara två förare i varje team (som körde ett dygn) men i gubbserien kan vi vara tre kuskar på fyra timmar. Det blir nästa som att köra de där tre första varven för en sån som mig. Perfekt.

Turligt nog så finns det även tillgång till de perfekta hojarna i den direkta närheten, vad skulle kunna vara bättre än en äkta svensk ISR från Tumba med en likaledes japansk Kawasaki Z1 motor i mellan ramrören. Och det är inte vilken ISR av de sextio tillverkade som helst vi kan köra med utan Ackes fabrikare, Kjelle Watz och Peppe Sjöströms VM-knarr från 1981 och som av en lyckträff så är just det året som är gränsen i Classic 1000, Tumbaracern kommer alltså vara toppmodern igen.

Märkte du att det började med jag och ändrades till vi, Endurance är en lagsport och förutom undertecknad så kommer västra Sveriges snabbaste mattelärare Magnus Mossberg styra racern mot framtida segrar. Fenomenet Mozz är för mig en ny bekantskap, har endast träffat honom i riktiga livet under en helg på Sviesta då vi hade tälten bredvid varann i depån men det känns som han är mycket bekant ändå. Hans närvaro på olika sociala medier och förmåga att få fram sitt budskap har gjort honom till vad som nästan kan kallas en stjärna. Det är nog fler som vet vem Mozz är än valfri regerande svensk mästare i Road racing. Turligt nog är han snabb med för det räcker inte hela vägen med att bara vara en skön figur i något sammanhang, leverans brukar alltid krävas i slutet och Mozz har levererat sina resultat.  Du som inte vet något om fartfantomen från Varberg kan söka på Youtube efter denne svenske globetrotter inom fart, kan ge ett och annat småleende på dina läppar. Som uppvärmning inför Endurancesäsongen ska Mozz köra Daytona 200, en sån sak imponerar inte bara på brudarna utan även på mig.

En tredje förare nämndes i ett stycke par rader tidigare, vem är det undrar du säkert och där har vi något gemensamt, han eller hon har ännu inte dykt upp. Kraven är små och ringa för att få vara med, snabbare än de flesta, någorlunda socialt kompetent samt beredd att lägga en slant och lite tid så är du välkommen.

Säsongen börjar i vår, troligen går första racet på Donington men för oss har den redan börjat och det sker just nu via mail mellan Gisslarbo och Belgien där arrangören av serien håller hus. Det är så att Ackes konstruktioner från 1980 är lite kraftigare än vad reglerna tillåter men då bevis finns på att det var 40mm gaffel och 320mm bromsskivor som användes 1981 så ska det nog ordna sig med dispenser.

Sen bygger vi, cyklar, motorer, buss, snabbtanksanordning och depåtavla med lyse, vad kan gå fel egentligen, ingenting så länge vi bara gör allt rätt.

Måväl

Thomas Grandell, snabb i starten

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar