söndag 18 september 2011

Husqvarna 500cc

Pausade i Husqvarna och gick på museum. Hittade motorn på bilden ståendes alldeles ensam, den saknar nog en ram att vila i. Den ramen har jag och skulle inte ha något emot att få loss puffran från deras samlingar. Johnny Bengtsson byggde en kopia på Granaths 500a som hittades delar av i Alftatrakten då eder bloggare var där för femtalet år sedan. Ska ta tag i det nångång, skulle va fränt att ha en slik apparat.

4 kommentarer:

  1. Tänk att han kunde bli 5:a i VM med den här hojen, måste ha varit roligare förr? Nästan lika roligt som classic är nu :)

    SvaraRadera
  2. Kan det varit den jag puttade igång vid starten, vid polishögskolan, för x-antal år sedan? 2,5-takt lät det som... tror inte den gick speciellt bra, (hjälp-)start vid start sas.

    Det var iaf. någon specialkvarn med två cyllar och speakern pratade om den, men det hördes inte vad han sa för ljudet dämpades av blåröken o (o-)ljudet ;)

    Har tvåtakt dubbelt mer ljud än fyrtakt, eller samma ljudnivå men dubbelt så ofta ???

    SvaraRadera
  3. ...körde en Rd350 förra helgen..tänkte då att skillnaden mellan fyrtakt och tvåtakt är att en tvåtaktare "säger upp sig" utan förvarning.. medan en fyrtakt säger till lite i förväg...stämmer det ?

    SvaraRadera
  4. Hej Tomas Husqvarna motorn du har på bild är en äldre modell endast fyrväxlad äggmotor, du skall ha den som kom 1972 sexväxlad betongmotor.

    SvaraRadera