lördag 25 oktober 2014

Colin Lyster

 Rhodesianen Lyster hade inte så många spärrar när det gällde nytänkande. Kanske är mest känd för att ha byggt ram till Hailwoods Honda 500 för att försöka tämja dess effekt, tror aldrig att det blev uttestat på riktigt så världen vet ej om det lyckades.
Andra prylar är vingförsedda knarrar eller 8-ventilstoppar till CB450, även lite mer kundanpassade ramverk knåpades ihop till exempelvis caferacerfolket som Kennedy-Lysters. Var tidig med skivbromsar, finns i stort sett på allt som han byggde.
Hård som få är denna racer, tror att det är en halv Hillman Imp motor med egen topp med fyrventilsteknik, blev ingen succé dock. Kan även varit en annan halv motor av annat märke, tuff är den.
Tror egentligen inte Colin gjorde någonting som var sådär inihelvete bra som exempelvis namnen Seeley eller Rob North, kan kanske varit så att han tröttnade fort på projekten medans de andra utvecklade sina koncept till någon slags perfektion.

2 kommentarer:

  1. Intressant! Var hittade du den bilden? Det var ju just toppen från Hillman Imp projektet som han använde till CB450 efter att Rootes Group blev uppköpta av Chrysler (just när toppen med 4-ventilstekniken började bli klar i bromsbänken) och lade ner utvecklingen.

    Iofs ser toppen till CB450 maffigare ut än den på bilden.

    Hade förresten kontakt med engelsmannen som numera äger Lyster 450:n, för en tid sedan. Alltså Lysters CB450 racer som numera inte har kvar just den toppen.

    SvaraRadera
  2. Kom just på att motorn måste var den Lynton 500 som Colin var inblandad i. Hade en sparat en jätteintressant artikel på min NAS om det projektet, innan hårddisken krachade...

    SvaraRadera