Lite fränt är det med belyst rödmarkering, det tyckte i alla fall de ledningsgruppen på Kawasaki Heavy Industries som godkände den gimmicken på Z1000J. Troligtvis hade de sett för mycket på Knight Rider och Kit och blivit inspirerade. Känns som att en rejält stor rödlykta i nian inte är det som behövs vid mörkerkörning. Saab som hade många goda idéer men kanske ännu fler som borde ha ratats hade i sin 900 Turbo ett slags natt läge (night panel) då allt utan hastighetsmätaren på intrumentpanelen släcktes ner för att hålla synen alert vid mörkerkörning. Denna grej lånades från flygdivisionen, Kawasaki gjorde/gör också plan men de satsade mer på upplysning gällande bågarna.
Är inte 8500 rpm lite klent.
Night rider fanns nog förövrigt inte 1981 då Z1000J presenterades på verkligheten.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Man kunde ju ha gissat att rödmarkeringen skulle ha tänts när vartalet överskred 8_å_1_halv, inte hela tiden...
SvaraRaderaRätta mig ifall jag har fel i att Honda CB450K5, orginal, hade en röd lampa för att indikera helljus. Inte i mätare utan i en "bygel" mellan mätarna.
Angående helljuslampa har jag ej svar, har aldrig sett en röd helljuslampslampa i funktion.
SvaraRaderaNää, de blev inte populära hos oss. Byttes ut till "fula" blåa av generalagenter för att klara besiktning i det kalla norden. Skaffade en röd orginal på eBay.
SvaraRadera