Känns som om Blixt Gordon och hans Dale har tagit en paus i sin bekämpning av Ming och parkerat sina tjänsteknarrar i min verkstad.
Aermacchi Chimera finns det nu två stycken av hos mig, en svenskreggad och en finsk, båda är 250. Borde och ska nog fixa den silverfärgade som har en motor som är renoverad av känd specialist, tråkigt nog står den på en bänk bredvid.
Klart fräna hojar hur som helst och eventuellt är det så att detta är den första modellen med den karaktäristiska motorn som blev så framgångsrik och fortfarande är det.
Denna är lite av en designikon, finns exempelvis med i Guggenheims samlingar samt även på det riktigt exklusiva museet i Solvang.
Eftersom mitt intresse inte är lack och krom så dröms det bort i andra tankar, 350cc, kammar från racern, Dellorto 35mm, en bra pipa och femväxlat. En diskret Öhlinare kan sköta centralfjädringen bak, en Fontana framhejdare, lite jobb med gaffeln samt däck som greppar. Tror att många skulle bli förvånade om det svängde lite när Blixt kommer och drar förbi på innern.
Fina detaljer, javisst.
"The Art of Motorcycle" bilden kommer från Guggenheims utställning.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Går dom rätt in i museet eller blir det en racer?
SvaraRaderaJaet inte vad jag ska göra med dem, den med iordninggjord motor måste nog fixas mer med, kicken fungerar inte. Ska nog plocka ihop och provköra.
SvaraRaderaAngående museum så verkar det vara en poppis hoj i den branschen, racer blir det inte.