tisdag 15 december 2015

Foliering

 Ny dag, nya motgångar. Efter det överdrivet stora arbetet med att få ditt bakhjulet så troddes det att framdelen skulle bli en plättlätt grej att fixa. Skulle egentligen kunnat ha kvar Marzzochigaffeln men då den är grönmålad och det ska vara en Betor som även fanns med i tillbehörslådorna så byts den, om inte annat för att det blir snyggare. Nu blev det som du kanske fattat inte så enkelt, kronorna var upptagna till 39mm och Betorn har 38mm. En millimeter glapp blir lite svårt att klämma ihop.
Om det varit 3 mm skulle det vara enklare att svarva ihop hylsor som tar glappet men nu när det den färdiga produkten endast ska ha en halv millimeters godstjocklek samt vara någorlunda måttriktiga så blir det svårare.
Hur gör man då kan en undra, jo först svarvas korrekt innermått 38mm, sen när ytterdian ska till så tar man ett rejält skär och kör till färdigmått direkt, i detta fall från 43mm till 39,0 mm, materialet håller emot så länge det finns lite godstjocklek men om det råkar bli fel mått exempelvis två tiondelar förmycket så är det bara att börja om, det kommer inte funka att svara samma diameter igen då den är för tunn.
 Nu hade jag lite flyt och fixade fram 4 stycken utan omkörning, de svarvades förövrigt i gjuten aluminium, närmare bestämt ett nedre gaffelben från en Yamaha XV750 ca 1981.
Notera rubrikens dubbelnatur, märkte det inte förrän efter en stund.
Imorgon ska vi se om det kan komma nya problem, min gissning är att de inte har tagit slut på lagret ännu.

2 kommentarer:

  1. Fiffigt om man har en svarv, jag som inte har en svarv i verktygslådan klippte remsor av tryckplåt och använde som shims, fungerade perfa!

    SvaraRadera
  2. Jag letade först efter halvmillimetersplåt men fann inte det. Flänsen som svarvades till gör även att det blir enklare att montera än plåt.

    SvaraRadera