söndag 21 februari 2016

Bortre Asien vs England

 Allt från Kina / Japan är inte dåligt, har till exempel bra erfarenheter av Mikuniförgasare och hittade 3 stycken såna i min Suzuki T20 reservdelslåda. Olika bestyckade var de allahopa men det kan nog ordna sig.
Har ett annat alternativ och det är de Amaler som syns på bilden under som har fördelen att de passar direkt och troligen med en vettig uppsättning munstycken och nålar klaart monterade. Nackdelen är att de är engelska, tunga, små och inte mina.
Finns även en ytterligare eventuell fartsänkandefunktion med Amalerna som jag dock inte vet om det bara är en av mina illusioner eller på riktigt.
Gör nog ordning båda uppsättningarna så får det testas ordentligt på banan.

2 kommentarer:

  1. Du bör kontakta en läkare om du tänker installera japanska förgasare på en brittisk motor. Problemet är precis detsamma som hos människor; en kropp försöker med alla till buds stående medel stöta bort ämnen, delar, baciller som den uppfattar som onormala. Förmodligen kommer motorn att försöka spotta bort förgasarna. Detta kan eventuellt avhjälpas genom att lägga i 2-3 kapslar med penicillin i tanken de första fem gångerna man kör. På så sätt kommer motorn att vänja sig vid det onormala. Detta fungerar tyvärr inte på omgivningen, som även fortsättningsvis kommer att anse denna kombination som onormal.

    SvaraRadera
  2. Samma reaktion fick jag på Nortonklubbens forum när jag dryftade byte till Mikuni. Enligt anglofilerna är det helt otänkbart att byta den komplicerade bensinkranen mot en förgasare även om det skulle visa sig driftsäkerhets- och effektmässigt överlägset.

    Alltså jag stänger fortsättningsvis kranarna så fort jag stoppar ifall jag inte vill tömma tanken i cylindrarna (och vevhuset).

    Undrar varifrån den bortstötta delen transplanterats :(

    SvaraRadera