Lite gjort har det blivit den senaste veckan men igag har det i alla fall blivit lite gjort. Ska sätta dit magnettändning likt den som körs med på Pecketten på trippelmotorn, kommer bli en kombo av olika delar från samma leverantör, stator tänkt för olika trecylindriga tvåtaktare som Kawasaki H1 H2 S1 S2 samt Suzuki GT 380 / 550 / 750. Svänghjulet tror jag är tänkt för BSA Bantam och CDI boxarna blir programmerbara universal.
Fördelen med detta arrangemang hade förr varit det att det är lättare samt att det ej behövs batteri, nu med de nya sortens lättviktsbatterier återstår endast det att slippa batterier. Sen om det ger mer eller mindre effekt kan det tvistas om, själv tror jag inget.
Är dock skönt att slippa batteriet så detta blir nog bra och de programmerbara boxarna gör att varvtalsbegränsningen kan sättas på 11900 varv som borde vara säkert att hålla sig inom. Tack vare att motorn är extremt långslagig och har stötstänger så klarar den varv bättre än om den var kort och med överliggare, det här vets för det har det lästs om på ett forum om engelska motorcyklar.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Jag tycker definitivt du ska sätta varvtalsbegränsningen till 11900. Då lär det inte ens hjälpa med champinjoner i motorn.
SvaraRadera