söndag 17 april 2016

Den hårda vägen

 kunde ju förstås inte ta den enklaste vägen då det finns en annan som troligen kommer gå fortare i slutändan. Hade den enkla tagits skulle motorn kanske varit ihop redan.
 Började med att rensa en cylinder, svets är bra då stål ska bort från aluminium.
Foder ska dit ett nytt grövre, hittade tre stycken Alfa Romeo block i naturen som räddades, i dessa finns våta foder som efter alldeles för mycket bankande inte lossnade för det. Bra idé men ännu bättre hade varit att gå och titta i min hylla direkt.
 Där fanns det ett lämpligt 79mm nytt foder från LA Sleeves.
Bakugnen från ungarnas lekstuga har det skrivits om för länge sedan, sök så finner du. Ett gammalt inlägg från ca 2010 och på den tiden skrevs dessa inlägg mer omsorgsfullt.
 300 grader Celsius sen är det bara vänta på att det skramlar till.
 6 mm kortare blev det efter lite massage i Martinsvarven.
 Även hålet bli 2-3 mm större, bra detta med att förstora, cykeln blir inte bara snabbare utan även lättare.
Fortsättning följer, nu ska det jobbas med firman sen ska trippeln hämtas hos min nya bästa vän Fridman.

3 kommentarer:

  1. Vad är det jag ser på bilderna? Vad är det för stål du avlägsnar med svets?

    SvaraRadera
  2. Cylindriska rörhylsor, dowelpins på engelska.

    De ska inte sitta hårt fast men här gjorde de det.

    SvaraRadera
  3. Aha! Brukar ju lossa ifall man värmer aluminiumet runt om och vrider loss dem med polygrip.

    SvaraRadera