Då BSAn är på vift finns det lite tid för annat, exempelvis att börja bygga årets vinnare i trefemtioklassen.
Plockade isär den småHondemotor som rasade i Finland förra året då det fanns lite frågor som behövde svar, har fått fram en växellåda från en annan liknande puffra som beställdes från Kalifornien. Tanken är att den ska gå att kombinera med XL250 växellåda för att få en inte vad man kan tro tätare låda utan glesare.
Bilden under visar samma axel från olika modeller och säger inte så mycket, men jag som vet antal kugg kan berätta att det kommer bli så att ettan, tvåan och femman ska behållas men trean och fyran ska ersättas. Detta kommer göra att det närmast enorma steget mellan de två sista spikarna i lådan kommer minska rejält. Så som det har varit så tappas cirka 2500 varv vid sista växlingen men tätt innan dess, nu kommer det endast bli 1500 varv som försvinner. Skulle tro att endast detta kommer ge sekunder på ett banvarv.
Slutligen ett flygfä, djuret är en Humla som kröp ur bastuugnen då den antändes, fattade inte alls vad det var då ljusgrå humlor är ovanliga. Då den vände och traskade in i värmen igen gjordes en hjälteinsats av mig då jag inte bara är dryg utan även om ingen tror det en som kan bry sig om en humla eller annat kryp, surre räddades.
Anledningen till dess färg måste vara att då det blåstes fart på elden vilket förstås gjordes med kraft och ackuratess så blev det en askstorm humlans bo varvid den blev grå. Kollade upp den senare och då var den borta, flög väl iväg även om det inte ska gå.
fredag 15 april 2016
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar