måndag 19 september 2016

Fireblade

 Kommer i brist på annat och då det är säsong skriva lite mer om vårt dagliga värv. För att kunna nasa delar krävs det att det finns i hyllorna och då är det bra om de är lösa och inte sitter fast i ett vrak till motorcykel.
Normalt förfarande är att då en cykel ska isär så startar jag upp den och kollar de funktioner som kan kollas, provkör om möjligt. Om de inte startar lagas de och det är oftast så att det går att få igång det mest. Vi köper in cyklar ibland som ägarna har tröttnat på och verkstäderna säger inte går att laga, ibland så går de efter ett par minuter, ibland tar det lite längre tid men sällan över timmen.
 Firebladen på bilderna var det bara att vrida om nyckeln så gick den utmärkt, bucklan i ramen är det värre med. Köptes av en privatperson som inte hade försäkrat ordentligt och var ny 1996 eller 97 och måste haft omsorgsfulla ägare sen dessa då den var i riktigt bar skick förutom crashskadorna.
 Efter att ha lyssnat på motorn, kollat laddning tömt den på olja och glykol tar Paula över och plockar cykeln ren på det mesta som inte är tungt, el, fotpinnar, reglage, avgasrör, lack osv, se bild nedan.
 Efter det slutför bloggarn själv jobbet tills det bara är en motor och ram kvar.
 CBR900RR som cykeln heter är förövrigt en fin hoj, den där omtalade Hondakvaliteten skiner igenom och det var en fröjd att demontera en så fin hoj som denna, skruvar lossnar, kontakter går att sära, delarna är fina.
Vad är då inte så bra med modellen, många tycker nog att 16" fram är en kass grej, begränsar däcksval. Jag som säljer delar tycker inte om skivorna fram på valfri Honda från perioden, alla ser nästan lika ut, inga är det. Fabriken verkar ha dille på att ändra små saker, några millimeter mer offset, olika innerdiametrar, olika ytterdiametrar, olika mönster på naven, inget passar tre år i rad. Jämför med Suzuki där det mesta passar, klarade av hela nittiotalet med 3-4 olika flytande skivmodeller,
Annan dålig grej med Hondorna är de kassa regulatorerna, egentligen tycker vi att det är bra med saker som går sönder men som brukare är det inte så kul, går dock att ersätta med bättre grejor.

2 kommentarer:

  1. Det var väl 25 år sedan jag läste "Zen och konsten att sköta en motorcykel" I den lärde jag mig om de där människorna som är inblandade men inte engagerade. De på fina verkstaden som byter styrboxar innan de checkat säkringen. De som får delar över vid reparation. De som inte förstår varför växlarna är lite tröga att få i. Man ska ha lite passion å det har du. det är därför det är lite magic när du hittar dina fel som är trasiga å grejer hoppar igång. Kul å höra att det råder sammarbete i verkstan.

    SvaraRadera
  2. För trettio år sedan försökte jag läsa samma bok men var nog inte tillräckligt ålderstigen då för att förstå, gav upp.
    Kanske skulle gör ett nytt försök.

    SvaraRadera