tisdag 6 september 2016

M1R

 Förra veckan dök det upp en 38mm Marzocchi M1R på en tysk sida som jag brukar syna, gaffeln fanns i Italien för en noterbar slant men ändå ett relativt hanterbart. Funderade en stund men skickade sen nämnda slant via internet till landet långt söderut och hoppades på att det var en vanlig hederlig italienare i mottagande ände.
Idag kom den, bra skick, inget att anmärka på, nöjd kund. På kronorna står det Gilera och det tog en stund innan ursprunget till dessa kunde spåras. M1R är inte så billiga att handla nu och de var nog inte det då de var moderna heller så min första gissning var Saturno trots att jag  med relativt stor säkerhet vet att de har en 40mm gaffel fast en kan ju ha fel, inte denna gång dock.
125orna kunde uteslutas även om även de surfades runt på länge, de är förövrigt ruskigt tuffa en del av dessa, den futuristiska CX med enkelsving fram och bak eller de till utseendet perfekta SP01 och 125 GFR.
New Generation Rotary valve 250 eller NRG250 som kom ca 1984 var rätt sort, nedtrimmad tvåfemtio crossmotor i ett för tiden toppmodernt sportchassi. Kanske får fjädra om benen om de ska användas på det som det var tänkt då en NGR endast väger runt 120 kilo och en GS1000 Harris väger mer.
Eller kanske skaffa resten av Gileran som förövrigt ser ut som en Kawasaki, kanske italienarna hade sett på Top Gun.

3 kommentarer:

  1. Vad är grejen. Utbilda en obildad

    SvaraRadera
  2. Var sugen på de där själv. Var ju bra pris👍

    SvaraRadera
  3. M1R var grejen att ha fram på åttiotalet, alla (typ) fräna racerbyggen med eller utan klass hade en M1R gaffel.
    Har haft en 41 komma något tidigare som såldes för en bra peng men 38 mm är lite krångligt att hitta.
    Bra att ha grej hur som helst, säkert bra med.

    SvaraRadera