Som det har hintats lite här på denna webbens baksida så är förgasarna på Bimotan motsträviga, minst sagt. Att använda Mikuni RS33 kunde helt glömmas, Dellortos finns som nog skulle gå men där finns inte insugsgummin, Amaler har funderats på ( fatta att det gripits efter halmstrån, kollat på AMALER) olika CV-varianter har provats men efter att ha hittat riktigt kort insugsgummin från BMW K100 så koms det fram till att Keihin skulle kunna gå. Först och främst så fick de löstagbara insugsrören på CR33orna kortas maximalt men sen blev det på millimetern.
Så här görs det, först lossas och borttages motorbulten bak se bild ovan.
Sen släpps de två motorfästebultarna i toppen bild nedan.
Efter det främre bult fram, när den är borta kan motorn lutas framåt.
Sen så blir det en kamp innehållande mycket glidmedel, svordomar och tvångsmetoder för att få dit förgasarna på gummina som då inte har klämmorna monterade, klarades på under kvarten idag.
Efter det så ska klämmorna dit, de delas och böjs ut, sen svärs det i en kvart till innan alla fyra med skruv är på plats. Om den sistnämnda uppgiften skulle behöva göras med varm motor så kan det glömmas.
Sen hissas motorn och i med bultarna igen.
På plats, det är röret bakom flottörhusen som gör allt så svårt. Sen om det någon gång ska bestyckas om och med lite vana så kommer det nog klaras på under två timmar. På Pecketten tar det en kvart och på småHondan gjordes det i depån på mindre än två minuter enligt Amigoos varvtider.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Ja jag såg bytet på småhondan då gick det undan.
SvaraRadera#55
Det som tog mest tid var att få på handskarna igen.
SvaraRadera